شناورهای تجاری به قاچاق سوخت متهم شدند

به تازگی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی در توضیحاتی به کمیسیون انرژی مجلس درخصوص افزایش قیمت سوخت شناورها عنوان کرده است  که بخش متنابهی از سوخت شناورهای تجاری دچار بلیه قاچاق می‌شود. این اتهام به شناورهای تجاری در حالی عنوان می‌شود که نایب رییس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته معتقد است نمی توان عنوان کرد که سوختی که بر اساس فرمول و با توجه به مصرف شناورها به آنها تحویل داده می‌شود، آنقدر زیاد است که بخش قابل توجهی از آن قاچاق می‌شود، ضمن اینکه با این فرض باید در تعریف «قاچاق» نیز بازنگری شود.

به گزارش سی نیوز، مسعود پلمه درباره برخی ابراز نظرها در مورد قاچاق سوخت شناورها و اینکه این موضوع یکی از دلایل افزایش قیمت سوخت بوده است، گفت: ما ابتدا باید یک تعریف برای قاچاق داشته باشیم و اعلام کنیم در طول روز، هفته، ماه و سال چه میزان سوخت قاچاق می‌شود و چند درصد از سوختی که قاچاق می‌شود مربوط به سوختی است که رسما و قانونا به شناورهای تجاری اختصاص می‌یابد و آنها به صورت غیرقانونی اقدام به فروش قاچاق آن می‌کنند.

وی افزود: به اعتقاد من سوختی که به شناورها به صورت قانونی تعلق می‌گیرد و برخی از آنها می‌فروشند، عنوان قاچاق اطلاق  نمی‌شود در حالی که به عقیده من نیز فروش این سوخت غیرقانونی است اما قاچاق نیست.

وی ادامه داد: قاچاق به کالایی اطلاق می‌شود که به شیوه غیررسمی و غیرقانونی تحصیل و به همین شیوه واگذار شود. ولی وقتی شناوری رسما و قانونی براساس قواعد فائو، با حواله و بعد از پرداخت وجه، سوخت را به روش  قانونی تحویل می‌گیرد و در صورت بازرسی نیروی انتظامی، می‌تواند اسنادی دال بر قانونی بودن سوخت خود ارائه کند که نیروی انتظامی نیز بپذیرد، دیگر نمی‌توان به فروش سوخت او عنوان قاچاق داد.

نایب رییس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته تصریح کرد: در مورد اینکه گفته‌اند بخش متنابهی از سوخت شناورها قاچاق می‌شود باید گفت سوخت تحویلی به شناور براساس مقصد شناور، قدرت موتور و تعداد دستگاه‌هایی که در شناور با سوخت فسیلی فعالیت می‌کنند و براساس فرمولی خاص، اختصاص داده می‌شود.

وی اضافه کرد: به این دلیل که شناور در هرجایی توقف کند، تجهیزاتی از قبیل ژنراتور و برخی دیگر از تجهیزات ضروری آن با سوخت فسیلی کار می‌کند، درصدی بیش از مصرف رفت و برگشت شناور به آنها سوخت تحویل داده می‌شود. قاطعانه می‌گویم برخی از شناورها در استفاده از این قسمت صرفه جویی می‌کنند و آن را می‌فروشند اما با اینکه می‌گویند بخش متنابهی از سوخت شناورها به صورت قاچاق فروخته می‌شود، اصلا درست نیست.

پلمه تصریح کرد: اگر قرار بر این بود که همه از این راه، کسب درآمد کنند که اصلا فعالیت تجاری انجام نمی‌شد و همه از طریق قاچاق به تمکن مالی می‌رسیدند و اگر اینقدر سوخت و قاچاق آن برای شناورها فایده و جذابیت داشت  پس چرا اوضاع کشتی‌رانی در حال حاضر، مصیبت‌بار است و به‌خصوص در بخش نقدینگی با چالش جدی مواجه است.

نایب رییس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ضمن اعلام موافقت با واقعی شدن قیمت سوخت، گفت: دولت بخش مربوط به سوخت را شفاف می‌کند و ما نیز موافق آن هستیم اما باید به این طرف ماجرا هم توجه شود چراکه با افزایش قیمت سوخت و همچنین افزایش برخی قیمتها به تبع قیمت سوخت، اگر قرار باشد همان کرایه قبلی گرفته شود یا بخشی از هزینه‌های وارده نادیده گرفته شود؛ تالی فاسد ایجاد می‌شود و برای آن شناور پیامدهای نامطلوبی خواهد داشت.

پلمه گفت: به عنوان کسی که بیش از ۲۰ سال در عرصه تجارت بین المللی به‌خصوص کشتیرانی فعالیت می‌کنم اساسا با شفاف‌سازی و واقعی شدن نرخ سوخت، صرف نظر از استدلال‌هایی که موافقان یا مخالفان می‌آورند، موافقم ولی این کار باید به شیوه‌ای معقول و منطقی انجام شود و یک معامله برد – برد برای همه کسانی که در این حوزه حضور دارند، باشد.

وی به عنوان مدیریت مجموعه‌ای که مالک چند فروند کشتی است، بیان کرد: ما تحت تاثیر مستقیم این افزایش نرخ هستیم و نمی‌گوییم این مساله هیچ گونه تاثیر منفی در عملکرد و گردش مالی ما نداشته است، ولی واقعیت این است که شفاف سازی قیمت سوخت باید انجام شود.

نایب رییس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از نمایندگان مجلس تقاضا می‌کنم صرفا به دنبال کاهش قیمت سوخت نباشند بلکه راهکارهای دیگری را در نظر بگیرند چراکه پائین آوردن قیمت سوخت چاره درد شناورها نیست.

گفتنی است روبرت بگلریان عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبررسانی وزارت راه و شهرسازی جزئیات جلسه کمیسیون انرژی مجلس درباره افزایش قیمت سوخت شناورها با اشاره به توضیحات مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درباره افزایش قیمت سوخت شناورها به این کمیسیون گفت: «تصمیم افزایش قیمت گازوئیل با بررسی کارشناسی و حسب اطلاعات نهادهای مربوط همچون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود چون گزارش‌ها نشان می‌دهد که بخش متنابهی از سوخت شناورهای تجاری دچار بلیه قاچاق می‌شود.»

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان شرکت پخش فرآورده های نفتی اعلام کردند شناورها روزانه ۲.۵ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند، گفت: باید واکاوی شود که چه میزان از این سوخت مصرف واقعی شناورهاست و چه میزان قاچاق می‌شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: اکثریت اعضای کمیسیون بررسی و نظارت جدی‌تر موضوع را خواستار شدند چون بسیاری از مردم جنوب کشور از طریق حمل و نقل کالاهای تجاری امرار معاش می‌کنند و با افزایش قیمت سوخت، اقتصاد خانواده آنها دچار سختی می شود ضمن آنکه روی سرعت حمل و نقل کالاهای تجار و بازرگانان نیز تأثیر منفی می‌گذارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.