سازمان بنادر مستعد جذب سرمایه‌های غیردولتی است

jahandideh
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در حال حاضر شرایط در سازمان بنادر و دریانوردی طوری است که تحرکاتی به واسطه جذب سرمایه های بخش غیردولتی به ویژه بخش خارجی بوجود آمده است. این موضوع همراه با برنامه ریزی برای ورود لاینرهایی بود که به دلایل تحریم ایران را ترک کرده بودند و اکنون دوباره در صدد اخذ ویندو هستند.
به گزارش سی نیوز، علی جهاندیده با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی مستعد جذب سرمایه های غیردولتی اعم از داخلی و خارجی است افزود: خوشبختانه این روند در بخش های مختلف shipping ، پسکرانه و لجستیک همچنین بخش های گردشگری دریایی و مسافربری در جزایر و سواحل بوجود آمده است و این نکات از اولویت های سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی تجهیز فاز دو و ادامه و تکمیل فاز سه را از مهمترین برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و گفت: شناسایی شرکت هایی که بتوانند بخشی از تجهیزات فاز دو را تامین کنند همچنین جذب منابع داخلی و خارجی برای فاز سه از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی است. علاوه براین در بنادر، پسکرانه ها و محوطه های بندری بر اساس روش مرسومی که از قبل وجود داشته سرمایه گذاران برای دریافت زمین جهت ساخت به شکل BOT مراجعه می کنند تا ظرفیت بنادر را از آنچه که هست بیشتر کنیم.
معاون منابع انسانی سازمان بنادر با اشاره به اینکه طرح توسعه فاز دوم و سوم بندر شهید رجایی با استفاده از توان سازندگان داخلی به اجرا در می‌آید، تصریح کرد: در حال حاضر برای تکمیل تجهیزات فاز دو، سرمایه گذار داخلی و خارجی هر دو وجود دارد که بعضا هم به صورت مشارکتی با یکدیگر اقدام می کنند اما دیگران بیشتر سرمایه گذاران داخلی هستند. همچنین شروع فاز ۴ بندر شهید رجایی تا پایان دولت یازدهم از دستورات رئیس جمهوری است.
وی با اشاره به منابع مالی بسیار زیاد سرمایه‌گذاران در داخل کشور گفت: متاسفانه به جهت شرایط خاصی که در گذشته در کشور وجود داشته این سرمایه ها اکثرا به دلار یا طلا تبدیل شده است درحالیکه اگر در حوزه دریا از برنامه و مدیریت قوی برخوردار باشیم قطعا این سرمایه های سرگردان به سمت سواحل سرازیر می شود.
جهاندیده خاطرنشان کرد: در خصوص تامین تجهیزات قصد ما این است که هم از شرکت های داخلی و هم خارجی استفاده کنیم. آنچه که در توان سازندگان داخلی باشد حتما از آنها استفاده می کنیم اما اگر در توان سازندگان داخلی نباشد سعی می کنیم با انتقال تکنولوژی و مشارکت با شرکت های خارجی توانمند این کار را انجام دهیم.
وی در ادامه افزود: اگرهمین امروز هم قرارداد ساخت تجهیزات بسته شود حدودا ۱۸ ماه دیگر این تجهیزات ساخته می شود. بنابراین حدودا به ۱.۵ سال زمان احتیاج است تا به طور طبیعی یک قرارداد ساخت تجهیزات برای فاز دو بندر شهید رجایی عملیاتی و نصب شود.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: در فاز دو بندر شهید رجایی باید ۱۸ دستگاه گنتری کرین و ۴۵ دستگاه ترانس تینر داشته باشیم که بخشی از این دستگاه ها به میزان ۱۰۷ میلیون یورو مسدودی از بانک مرکزی دریافت کرده است تا با استفاده از محل فاینانس چین بخشی از تجهیزات نصب شود.
وی گفت: برای تامین حدود یک سوم از این دستگاه‌ها اطلاع رسانی شده است تعدادی متقاضی داخلی و خارجی ورود پیدا کرده اند که قرار است این متقاضیان با یکدیگر رقابت کنند تا بتوانیم بخشی از تجهیزات فاز دو بندر شهید رجایی را از محل این قرارداد تامین کنیم.
وی در خصوص روند توسعه بنادر در دوران پساتحریم گفت: اگر همه بخش ها اعم از اقتصاد، بازرگانی، خدمات و تجارت نگاه خود را اصلاح کنند قطعا در دوران پساتحریم تنگناهایی که ایجاد شده بود رفع می شود که این امر در تحول و رونق اقصادی بسیار موثر است.
جهاندیده افزود: موضوع مهم نگاه مدیران در استفاده مطلوب از فرصت ها در دوران پسا تحریم است. اگر از فرصت ها به نحو مطلوب استفاده شود قطعا دوران پساتحریم آثار مثبتی را به دنبال خواهد داشت.
وی گفت: باید با اصلاح نگاه و اتکاء به اقتصاد مقاومتی از شرایط و توانمندی های داخلی غافل نشویم. بسیاری ازشرکت های داخلی نگاهشان مردم محور و اقتصاد مقاومتی محور است. باید با اتکاء بر رویکرد جدید پسا تحریمی و توان داخلی که از قبل داشته ایم در جهت تقویت هر دو بخش فعالیت کنیم اما محوریت باید استفاده از شرکت های فعال داخلی باشد.
وی در خصوص وضعیت اپراتورهای بندری تصریح کرد: قرار بود شرکتی که در حال مطالعه بحث واگذاری ترمینال یک و دو بندر شهید رجایی است تا پایان سال گذشته نتیجه مطالعات خود را تحویل دهد تا ما بتوانیم مناقصه را برگزار کنیم. اما متاسفانه به دلایل مختلفی تاکنون این اتفاق رخ نداده است و هم اکنون معاونت بندری سازمان بنادر و دریانوردی پیگیر این موضوع است تا بتوانیم هر چه زودتر خروجی مطالعات را از پیمانکار بگیریم تا هر چه زودتر مناقصه را برگزار کنیم.
جهاندیده ادامه داد: اگر مشاور به تعهدات خود عمل کند باید تا پایان امسال نتیجه مطالعات به ما برگردانده شود تا بتوانیم مناقصه را برای شناسایی پیمانکار یا پیمانکاران فاز ۱ و ۲ بندر شهیدرجایی برگزار کنیم. در این صورت قطعا شروع عملیات در سال آینده خواهد بود.
معاون توسعه منابع انسانی سازمان بنادر با بیان اینکه کارگروه مرتبط با برنامه ششم حفظ جایگاه خطوط بازرگانی و نفتی را تصویب کرده است، افزود: معقتدم باید ناوگان نفتی و غیرنفتی را حمایت کنیم و این حمایت می تواند اشکال و صورت های مختلفی داشته باشد. منابع بانکی وصندوق توسعه ملی می تواند شرایط را به گونه ای قرار دهد که بانک ها مانند همه جای دنیا شناورها را به عنوان وثیقه بپذیرند.
جهاندیده گفت: این امر می‌تواند کمک کند تا ناوگان ملی خود را در بخش های مختلف نفتی، تجاری، مسافری، گردشگری و دیگر بخش‌ها کمک کنیم قطعا دولت باید در این زمینه کمک کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.