رکود در کمین کریدورهای ترانزیتی ایران

رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: یکی از منابع درآمدی کشور، حمل و نقل است که اگر به صورت کلان بنگریم و با نام لجستیک به آن نگاه کنیم از شاخصه‎های مختلفی برخوردار است که این شاخصه‎ها و مولفه‌ها باید به‌گونه‌ای تجزیه شود که بالتبع عوامل تاثیرگذار آن اعم از مثبت و منفی احیا شود.

به گزارش سی نیوز، دکتر «مسعود پل‎مه» گفت: باید بدانیم که حمل و نقل صرفا انتقال کالا نیست. اگر یک فرایند را در نظر بگیریم از زمانی که مدیریت لجستیک و زنجیره تامین شکل می‌گیرد یعنی اصطلاحا خدمات بازرگانی و فورواردری آغاز و کالا برای عبور از ایران جذب می‌شود، این ارتباط شکل می‎گیرد و به عنوان یکی از مهم‌ترین پایه‌ها تا زمانی که طراحی حمل برای انتقال به بنادر ما، عملیات تخلیه و بارگیری و دپو در بنادر ، مجددا عملیات تخلیه و بارگیری چه به صورت ترانشیپ و چه حمل ترکیبی برای عبور از ایران و …. این زنجیره را به صورت کامل دربر می‎گیرد.

وی افزود: به طور قطع ما تنها کشوری نیستیم که به دنبال دسترسی یافتن و به وجود آوردن زنجیره کامل از این حلقه‎ها هستیم.

پل مه در مصاحبه با مارین تایمز با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های کشور ما امنیت است، گفت: اگر پاکستان، افغانستان، عراق و حتی ترکیه را بخواهیم از این منظر نگاه کنیم از امنیت لازم برخوردار نیستند پس مهم‌ترین پارامتر برای اینکه بتوانیم عملکرد رقابتی در این زمینه به جای بگذاریم این است که از این مزیت استفاده لازم را ببریم. در کنار این موضوع، ما کریدورهایی داریم که نمی‌توانیم از آنها به نحو مطلوب استفاده کنیم بنابراین به طور قطع باید بررسی کنیم که چه عوامل بازدارنده‌ای در کشور ما وجود دارد که مانع اصلی استفاده بهینه از این کریدور می‌شود.

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته درباره دیگر عوامل  موثر در این موضوع تصریح کرد: همچنین ما در منطقه شرایطی را داریم که مزیت‎های نسبی برای ما به وجود می‎آورد تا بتوانیم بهره خوبی را از آن شرایط ببریم اما این شرایط رفته رفته رنگ می‌بازد و از بین می‎رود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در یک دهه قبل ما در منطقه درخصوص حمل ترانزیتی حرف اول را می‌زدیم اما متاسفانه آرام آرام به واسطه عدم توجه لازم و عدم ترسیم نمودار عمر ترانزیت اکنون این جایگاه را نداریم. در صورتی که اگر می‌توانستیم بر اساس نمودار عمر، که از زمان تولید تا مرگ شامل سیر صعودی، سیر افقی و سیر نزولی است، سیر صعودی ترانزیت خود را با تجدید مهندسی و مهندسی ساختار سیر صعودی و افقی خود را افزایش دهیم می‎توانستیم خیلی دیرتر از این به نزول آن نزدیک شویم، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

پل مه افزود: علاوه بر این کریدورهای تراسیکا در شمال ایران چه جاده‌ای، چه ریلی و چه دریایی شکل گرفته است که همه اینها عواملی بود که روز به روز ما را در شرایطی قرار داد که مزیت‎های بالفعل را از دست دادیم.

وی با اشاره به اینکه اگر جزء به جزء بخواهیم اتفاقات منطقه را بررسی و ریاست کنیم باید برنامه‎های چین را در نظر بگیریم، بیان کرد: چین در یک پروژه بلندپروازانه با نام پروژه مروارید که در جنوب آسیا و در خاورمیانه رقم می‌خورد صرفا برای پاکستان ۲۲ میلیارد دار تخصیص می‌دهد که شامل ایجاد ساختارهای جاده‎ای، ریلی، بندری فرودگاهی، ارتباطی، مخابراتی و حتی در زمینه فرهنگ‌سازی است علاوه براین  چین نیز به دنبال سرمایه‌گذاری بزرگتری در آفریقا است.

این فعال دریایی کشور تصریح کرد: یکی از  اقدامات دیگر چین ، کریدوری است که از شرق این کشور به جنوب پاکستان برای دسترسی به کراچی و گوادر کشیده می‎شود که  هم اکنون در حال طراحی است  نکته این است که وقتی این پروزه اجرایی شود سهم حمل و نقل دریایی ما تحت تاثیر گردش عملیات این کریدور ، کم می‌شود.

وی هشدار داد:درست است که چین به منظور پشتیبانی در فعالیت‌های اقتصادی خود در آفریقا می‌خواهد این اقدام صورت گیرد اما مفهومش این نیست که هیچ کالایی وارد این خط ریلی نمی شود به استثنای کالایی که به آفریقا می‌خواهد برود. بنابراین کالاهایی که به منطقه ما وارد می‌شود اعم از کالاهایی که به مقصد ایران یا کشورهای جنوب خلیج فارس در حرکت هستند نیز می‌توانند از این مسیر عبور  کند.

پل مه تاکید کرد: در کنار این اتفاقات یک خط ریلی دیگر شکل می‌گیرد که  دو تا سه ماه قبل یک کانتینر خالی به صورت نمادین از  طریق آن و از چین به کشورهای آسیانه میانه و به ایران منتقل شد این در شرایطی است که  همین کار نمادین عواقبی را برای کشور ما به همراه دارد.

این مقام مسوول در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: ، همه این اتفاقات در حالی رخ می‎دهد که تمام توجه ما به کریدور ترانزیت شمال – جنوب و با حمایت ناوگان دریایی و بنادر است تا کالاهایی را که از چین می آید به ایران منتقل کنند و از ایران به کشورهای دیگر ترانزیت کنیم، یعنی خط ریلی که از چین به قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و در نهایت به ایران برسد. انتهای این خط به ما می‌رسد در نتیجه این کریدور ریلی هیچ گونه درآمدزایی، اشتغالزایی و ارزش افزوده برای ما ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل ما برای این کریدور جدید اهمیت زیادی قائل هستیم، گفت: زیرا ما جزیره‌ای فکر می‌کنیم در صورتی که اگر ملی فکر کنیم به طور قطع این اتفاق نمی‌افتد. به بیان دیگر چون سازمان‌هایی که متولی یک صنعت و حرفه مشخص هستند جزیره‌ای فکر می‌کنند به دنبال رشد مثبت در عملکرد سازمان خود هستند و از موضوعات دیگر که در رشد ملی تاثیر دارد فارغ می‌شوند در نتیجه عملکردهای کوتاه مدت دارند و از دیگر عوامل غافل می‎شوند.

پل مه یادآور شد: حال خلیج استراتژیک فارس و تنگه استراتژیک هرمز و دریای عمان را در نظر بگیرید به خاطر بی‌توجهی بخش دولتی و خصوصی، چشم‌اندازهای اقتصادی این منطقه رو به افول است یعنی مزیت این منطقه روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و این برای ما بسیار خطرناک است زیرا این سه منطقه از جنبه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و به ویژه نظامی برای ایران حائز اهمیت است و باید قدرتمند باشد.

وی تصریح کرد: ما می‌بینیم که کشورهای عضو همکاری خلیج فارس یک خط ریلی به نام لندبریج طراحی می‌کنند به این مفهوم که همه عملیات‎های دریایی آنها که متکی به بنادر شمالی آنها است مستثنی می‌شوند و این قابلیت برای آنها وجود دارد که اگر تهدیدی متوجه آنها شد عملیات دریایی خود را به ریل منتقل می‌کنند که یک بخش آن به اقیانوس هند و بنادر کشور عمان و یک بخش دیگر هم به کلیه بنادر شمال این کشورها  متصل است و یک قسمت دیگر به بندر عقبه و بخش  دیگر به مصر متصل می‎شود اما اتکای اقتصاد ما به دریا همچنان پابرجاست.

وی  در هشداری گفت:ما هنوز نتوانستیم  در مورد بندر استراتژیک چابهار  یک فکر و اراده ملی  داشته باشیم که  این بندر را در پروسه زمانی بسیار بسیار کوتاه آماده و تجهیز کند در حالیکه اگر نتوانیم از تنگه هرمز استفاده کنیم همه گلوگاه‌های اقتصادی خود را از دست داده‌ایم.

پل مه سپس به احداث کانال آبی سلمان توسط کشورهای عربی اشاره و خاطرنشان کرد: این کانال اکنون در دست مطالعه است اما با پول، سیاست‌های خصمانه و با حمایت کشورهای استعمارگرانه به طور قطع اتفاق می‌افتد تصویری که اکنون برای این موضوع است با تکیه بر اقیانوس هند و خلیج فارس است، یعنی کلیه کریدورهای دریایی بی‌نیاز از تنگه هرمز می‎شوند.
وی با تاکید بر اینکه ما موقعیت استراتژِیک خلیج فارس و تنگه هرمز را داریم از دست می‎دهیم، گفت: تقریبا ۴۰ درصد ریل کشورهای جنوب خلیج فارس کامل شده و ۶۰ درصد دیگر را تا ۲۰۲۰ کامل می کنند حتی پیش بینی کرده‎اند که کانال آبی سلمان را تا ۲۰۲۵ احداث خواهند کنند بنابراین اگر ما تمهیدات لازم را نیندیشیده باشیم ضربه سنگین و بسیار بسیار مهلکی خواهیم خورد.

وی با اعلام اینکه با احداث کانال آبی سلمان ، مزیت تنگه هرمز از بین می رود، گفت: با احداث کانال سلمان،  هر کشتی که بخواهداز تنگه هرمز عبور کند و به جبل علی، ابوظبی، قطر، بحرین و عربستان برود دیگر نیاز نیست از تنگه هرمز عبور کند و مثل کانال سوئز از این کانال عبور می‌کنند که هم برای آنها  صرفه‌تر خواهد شد، چرا که  سوخت کمتری مصرف می کنند و حمایت بیشتر کشورهای عربی را هم خواهند داشت این در حالی است که  این کریدور جدید ، مسیر عمان و خلیج فارس را کمرنگ‌تر می‌کند و در رکود بسیار بالایی قرار می‎دهد.

دستور ویژه آخوندی برای پیگیری دغدغه‌ فعالان دریایی

رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: بنابراین علاوه بر مسائل و موانع داخلی کشور کـه ترانزیـت از ایـران را پرهزینـه سـاخته، مسـائل ناشـی از تحـولات منطقه‌ای به ویژه با همسایگان و کشورهای عربی خلیج فارس مزید بر علت شده که اقتضا دارد مراتـب در سـطوح عـالی موردتوجه قرار گرفته و تدابیر مقتضی برای پیشگیری از انزوای کشور اتخاذ شود. به همین دلیل ما این عوامل را کنار هم گذاشتیم اطلاعات لازم را اخذ کردیم و در ادامه هشدار لازم را به عالی‌ترین مرجع حمل و نقلی کشور که شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به ریاست وزیر است، اعلام کردیم.

وی در این ارتباط از دستور وزیر راه و شهرسازی برای طرح دغدغه‌های فعالان بخش حمل و نقل دریایی در هیات دولت خبر داد و گفت:  براساس دستور وزیر راه مسائل مورد نظر در حوزه حمل و نقل دریایی در قالب پروژ‌ه‌هایی تعریف و برای تصویب به هیات دولت ارائه می‌شود.

به گفته پل مه ، این موضوع با استقبال وزیر راه و شهرسازی و مدیران و معاونان وی مواجه شد.

وی تصریح کرد: وزیر راه و شهرسازی برای بررسی این موضوعات که اقتصاد ما را تحت الشعاع خود قرار داده است و به عنوان تهدید بالفعل مورد هجمه قرار می دهد دستورات موکد دادند بنابراین مقرر شد همه این موضوعات به صورت کارشناسانه بررسی شود.

پل مه گفت: خوشبختانه مزید بر این نامه،  کلیات طرح ملی لجستیک و طرح جامع حمل و نقل کشور هم در شورا تصویب شد که به نوعی موید همین موضوعاتی است که تهدیدها و فرصت‌های کشور را به تصویر می‌کشد.

وی تاکید کرد: وزیر راه و شهرسازی دید بسیار وسیعی نسبت به تمام حوزه‌های کاری از جمله حمل و نقل دریایی دارد و دستور اکید را برای رسیدگی به نامه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته داده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.