دسته‌ها
آخرین خبر بنادر مجلس و دولت

رویایی تحول اقتصادی و چالش رکود بنادر

برای رسیدن به رشد اقتصادی و تحقق تحول در این بخش، کشور باید از تمامی ظرفیت های خود استفاده کند و نظر به نقش مهم بنادر در صادرات و واردات کالا رکود این بخش می تواند به عنوان چالشی مهم برای طرح رشد اقتصادی مطرح باشد.

به گزارش سی نیوز، با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، ایران در حال پشت سرگذاشتن دوران اقتصاد مقاومتی است و در این راه دولت محترم نیز برنامه هایی را برای رشد اقتصادی و تحول در دست اجرا دارد اما انتشار گزارش های آماری سال گذشته نشان می دهد اقدامات دولت با چالشی بنام رکود در بنادر مواجه است.

بر اساس این گزارش، در سال گذشته ۱۳۱ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۱۶۹ تن کالا در بنادر ایران تخلیه و بارگیری شد تا به این ترتیب کاهش ۱۰ درصدی در این بخش ثبت شود که نشان دهنده عمیق‌تر شدن رکود در بنادر است.

بر اساس آمار سازمان بنادر و دریانوردی، پرونده عملکرد یک‎ساله بنادر ایران در پایان سال ۹۴ با ثبت روند نزولی ۱۰.۱ درصدی بسته شد به صورتی که با کاهش حدود ۱۵ میلیون تنی، تخلیه و بارگیری یکساله کالاهای غیرنفتی و مواد نفتی در بنادر ایران به ۱۳۱ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۱۶۹ تن رسید که در این میان معدل تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی منفی و کالاهای نفتی مثبت ثبت شد.

کاهش ۱۶.۳ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی

طبق این آمار، تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی با کاهش ۱۶.۷ میلیون تنی به ۸۵ میلیون و ۸۹۴ هزار و ۳۱۷ تن و افت ۱۶.۳ درصدی رسید که ۴۱ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۸۹۵ تن سهم عملیات تخلیه و ۴۴ میلیون و ۱۷۱ هزار و ۴۲۲ تن سهم عملیات بارگیری است تا به این ترتیب عملیات تخلیه با ۲۱ درصد کاهش و عملیات بارگیری با ۱۱.۴ درصد کاهش  همره شود.

واردات و صادرات کالاهای غیرنفتی دو  شاخص دیگر عملکرد بندری است که هر کدام از آنها در برهه زمانی سال ۹۴ با ریزش ثبت شدند به صورتی که واردات کالاهای غیرنفتی با کاهش ۱۸.۶ درصد به ۳۳ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۲۹۲ تن رسید این در حالی است که صادرات کالاهای غیرنفتی که یکی از اولویت‎های اقتصادی کشور برای دستیابی به قطع وابستگی اقتصاد به صادرات نفت خام است با کاهش ۹ درصدی به ۳۷ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۴۷۲ تن رسید.

ترانزیت، کاپوتاز و ترانشیپ نیز از دیگر شاخص‎های عملیات بندری در بخش غیرنفتی هستند که هر کدام به ترتیب با کاهش ۲۱.۸ درصدی، ۲۶.۷ درصدی و ۳۷.۴ درصدی در پرونده یکساله بنادر ثبت شده‎اند. بدین صورت اگر معدل رویه‎های دیگر  در تخلیه و بارگیری بنادر در نظر گرفته شود بخش آمار غیرنفتی عملیات تخلیه و بارگیری بنادر کاملا ریزشی است زیرا سایر رویه‎ها نیز با کاهش ۲۸.۵ درصدی روبه رو شده است. به بیان دیگر، رکود تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی در بنادر با تداوم روند ریزشی یکساله عمیق‌تر شد  به طوری که روند کاهشی که از فروردین ماه سال ۹۴ در بنادر آغاز شه بود  با پیش رفتن در این مسیر، یکساله شد و رکود بنادر را ملموس‌تر کرد.

تخلیه و بارگیری حدود ۴۶ میلیون تن مواد نفتی در سال ۹۴

بر اساس همین آمار، تخلیه و بارگیری مواد نفتی  در بنادر که از ابتدای سال ۹۴ تا پایان این سال روند سینوسی را سپری کرد و بالاخره با ثبت روند افزایشی در چند ماه پایانی سال توانست در کارنامه یکساله خود، نمره قبولی کسب کند به‌صورتی که ۴۵ میلیون و ۹۰۱ هزار و ۸۵۱ تن مواد نفتی در بنادر تخلیه و بارگیری شد و افزایش ۴.۳ درصدی را ثبت کرد.

با این همه بارگیری مواد نفتی در سال ۹۴ از وضعیت مناسب‎تری نسبت به تخلیه برخوردار بود زیرا بارگیری با افزایش ۱۸.۱ درصدی به ۲۵ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۳۸۶ تن رسید اما تخلیه نه تنها افزایش نیافت بلکه کاهش ۸.۷ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد و به ۲۰ میلیون و ۷۰۹ هزار و ۴۶۵ تن بالغ شد.

این در حالی است که، صادرات و واردات مواد نفتی همپای یکدیگر افزایش یافتند به صورتی که واردات با افزایش ۴۳.۴ درصدی به دو میلیون و ۴۹۱ هزار و ۵۲۷ تن و صادرات با افزایش ۴۲.۸ درصدی به ۱۵ میلیون و ۷۸۸ هزار و ۳۳ تن رسید.

برای ترانزیت و کابوتاژ مواد نفتی هم در سال ۹۴ روند منفی ثبت شد به صورتی که ترانزیت ۸.۳ درصد و کابوتاژ ۱۲.۳ درصد افت پیدا کرد این در حالی است که سایر رویه‎های تخلیه و بارگیری مواد نفتی در بنادر با افزایش ۲۸۴ درصدی مواجه شد.

گفتنی است؛ بر اساس آمار سازمان بنادر ودریانوردی، بیشترین رکورد تخلیه و بارگیری مواد نفتی و کالاهای غیرنفتی در بنادر متعلق به بندر شهیدرجایی با سهم تخلیه و بارگیری بالغ بر ۱۸ میلیون تن مواد نفتی و ۴۰.۶ میلیون تن کالاهای غیرنفتی است.

عملیات تخلیه و بارگیری مواد نفتی و کالاهای غیرنفتی در بندر فریدون کنار با ۵۷ درصد کاهش، در بندر خرمشهر با ۳۳ درصد کاهش، در بندر آستارا با ۳۲ درصد کاهش، در بندر گناوه با ۲۹ درصد کاهش، در بندر آبادان با ۲۵ درصد کاهش، در بندر قشم با ۲۰ درصد کاهش، در بندر بوشهر با ۱۹ درصد کاهش، در بندر امیرآباد با ۱۷ درصد کاهش، در بندر چابهار با ۱۴ درصد کاهش، در بندر انزلی با ۱۲ درصد کاهش، در بندر شهیدرجایی با ۱۱ درصد کاهش، در بندر نکا با ۱۰ درصد کاهش، در بندر امام‌خمینی با ۵ درصد کاهش، در بندر شهیدباهنر با  سه درصد کاهش و در بندر لنگه بدون تغییر، در بندر نوشهر با ۱۹ درصد افزایش و در بندر جاسک با ۴۵۱ درصد افزایش نسبت به سال ۹۳ ثبت شد.

با توجه به آمارهای ارائه شده مشخص است که بنادر کشور نیازمند توجه و اندیشه راهکارهای مناسب برای خروج از رکود هستند زیرا خروج این بخش از رکود و سکون می تواند محرکی باشد برای رونق گرفتن بازار کسب و کار در داخل کشور و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی.

از شیرین خان میرزا

مدیر پایگاه خبری و رسانه های انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران

خبرنگار و عکاس حوزه حمل و نقل دریایی

سردبیر نشریه تخصصی بایندر

سایر سوابق رسانه ای :
دبیر تحریریه اسبق مجله آهنگ ایده آل
دبیر سرویس های هنری ، حوادث،اجتماعی و سرویس عکس مجله آهنگ ایده آل

روزنامه نگار ورزشی حوزه فوتبال
خبرنگار افتخاری روزنامه استقلال جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *