رونق به خطوط آسیا – اروپا بر نمی گردد

موسسه تحقیقاتی Drewry درگزارش اعلام کرد: در سالهای آتی با توجه به عرضه مازاد تقاضا، خطوط آسیا – اروپا رونق نمی گیرد.
به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، آخرین آمار منتشر شده از مرکز اطلاعاتی CIS حاکی از کاهش ۴.۳ درصدی در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۱۵ است و این در حالی است که خطوط اقیانوس آرام شرایط بهتری را تجربه کردند.
حمل و نقل کانتینری از آسیا به اروپا از ابتدا تا نوامبر سال ۲۰۱۵ حدود ۴.۳ درصد کاهش را نسبت به سال ۲۰۱۴ نشان می دهد.
بر اساس آخرین آمار تجارت کانتینری (CIS) در نوامبر سال ۲۰۱۵ این تجارت با جابه جایی کمتر از ۱.۱ میلیون TEU چهار درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.
در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۵ میزان ۱۳.۴ میلیون TEU حمل و نقل کانتینری به ثبت رسید که نسبت به میزان ۱۴ میلیون TEU در سال ۲۰۱۴ کاهش را نشان می دهد.
در خط آسیا – شمال اروپا مجموع کالای حمل و نقل شده به ۸.۸ میلیون TEU در ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۵ رسید که نسبت به رقم ۹.۲ میلیون TEU در مدت مشابه سال گذشته میزان کمتری را نشان می دهد.
حجم جابه جا شده کانتینری در خط مدیترانه و دریای سیاه نیز با کاهش روبه رو شد و به ارقام به ترتیب ۲.۳ و ۲.۴ میلیون TEU در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۵ رسید. در همین حال حجم جابه جایی در خط غرب مدیترانه و آفریقای شمالی نیز به ۲.۴ و ۲.۳ میلیون TEU کاهش یافتند.
ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ ماه مناسبی برای خطوط کشتیرانی محسوب نمی شود. در این ماه حجم جابه جایی کانتینری از اروپا به آسیا با ۹.۴ درصد کاهش به ۵۳۲ هزار و ۶۰۰ TEU رسید که نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۱۴ کاهش چشمگیری را نشان می دهد.
تجارت ضعیف در خط آسیا – اروپا از ژانویه تا نوامبر سال ۲۰۱۵ با کاهش شدید کرایه ها نیز مواجه شد و اگر چه در پایان سال شاهد رشد نسبی کرایه ها بودیم اما به عقیده کارشناسان این افزایش زودگذر خواهد بود.
نرخ های Spot نیز از چین به شمال اروپا با ۲۴ درصد کاهش به ۹۳۲ دلار به ازای هر TEU رسید. این رقم برای بنادر مدیترانه با ۱۹ درصد کاهش به یک هزار و ۲۲ دلار رسید.
موسسه Drewry در گزارش خود آورده است: در سال های آتی به دلیل عرضه مازاد تقاضا در حمل و نقل کانتینری، مشکلات این عرصه باقی خواهند ماند و کاهش سفارشات جدید در ماه های اخیر نمی تواند تأثیر چندانی بر بهبود وخامت این بازار گذارد.
بدون در نظر گرفتن کاهش روند سفارشات جدید، سفارشات ساخت کشتی کانتینربر که از قبل گذاشته شده است منجر به رشد پنج تا شش درصدی ناوگان جهانی کانتینربرها تا دو سال آینده خواهد شد.
بر اساس این گزارش، تا آخر سال ۲۰۱۵ شاهد حضور پنج هزار و ۲۰۰ کشتی با ظرفیت کلی ۱۹.۸ میلیون TEU بودیم و انتظار می رود که دو میلیون TEU دیگر با افزوده شده برخی کشتی های باری با قابلیت حمل کانتینر به ناوگان جهانی کانتینری اضافه شود.

این به آن معناست که از ابتدای قرن حاضر ظرفیت ناوگان کانتینری دنیا چهار برابر شده است و در ماه های آینده از مرز ۲۰ میلیون TEU خواهد گذشت.
به نظر می رسد کشتیرانی ها قادر به ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا نیستند و ورود کانتینربرهایی که از قبل سفارش داده شده بودند فاصله میان عرضه و تقاضا را افزایش خواهد داد و از جمله بزرگ ترین مشکلات این عرصه محسوب می شود.
آخرین شاخص قیمت جهانی منتشره توسط CIS از شاخص ۷۱ در ماه اکتبر۲۰۱۵  به ۷۰ در ماه نوامبر همین سال رسید. این میزان در اکتبر سال گذشته ۸۳ بود.
لازم به ذکر است این شاخص بر اساس معیار ۱۰۰ تعیین شده در سال ۲۰۰۸ اندازه گیری می شود.

در حالی که تجارت آسیا – اروپا در شرایط وخیمی به سر می برد خط آسیا – آمریکای شمالی نیز در وضعیت بهتری قرار دارد به طوری که حجم جابه جایی در این خط در ۱۱ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۵ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۴، پنج درصد افزایش را نشان می دهد.
به هر حال پس از شش ماه متوالی رشد نسبی، در ماه نوامبر شاهد کاهش ۰.۷ درصدی حجم و رسیدن آن به ۱.۳ میلیون TEU بودیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.