رقابت ناسالم صادراتی در دریای خزر

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با تاکید بر اینکه اگر صادرات مدیریت نشود رقابت ناسالم باعث ضربه به ناوگان ملی در دریای خزر می‌شود، گفت: بعد از امضا تفاهمنامه اقتصادی میان ایران و روسیه و امکان دسترسی به بازارهای این کشور و نیاز ایران به غلات و واردات از روسیه، باعث روانه شدن ناوگان تجاری با پرچم روسیه به دریای خزر قبل از آغاز یخبندان شد.
به گزارش سی نیوز، علی اکبر غنجی در گفت‌وگو با مانا افزود:تحریم روسیه بعد از مساله اوکراین، این کشور را وارد فاز جدیدی از مشکلات کرد به طوریکه سقوط شدید ارزش روبل مقابل دلار از یک طرف و افت قیمت نفت از سوی دیگر، هم به صادرات روسیه ضربه زده و هم صادرات از ایران را با چالش جدی مواجه کرده است.
وی با اشاره به خشکسالی روسیه و وضع تعرفه بر صادرات گندم اضافه کرد: چنانچه صادرات مدیریت نشود رقابت ناسالم باعث ضربه به ناوگان ملی در خزر می‌شود.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر تاکید کرد: در حال حاضر ارزش واردات آهن آلات با توجه به تاثیر از قیمت سوخت و افت قیمت آن در ایران، باعث خواب مقادیر زیادی آهن آلات در بنادر، به‌ویژه بندر آکتائو شده‌است .
وی ادامه داد: این موارد و حجم بالای کشتی‌ها بدلیل بسته بودن کانال ولگا، توجه را به صادرات باقیمانده در سیمان و کلینکر از ایران به ترکمنستان –قزاقستان- آذربایجان و کمی هم روسیه جلب کرده است.
غنجی افزود: تمامی این مشکلات موجب شد با ارائه قیمت‌های کاملا غیرمنصفانه از سوی کشتی‌های غیر پرچم ایرانی، در عمل ناوگان ایرانی و ملی با چالش روبرو شود و اثرات نفع صادرات را با خسارت به ناوگان ایرانی به نوعی به چالش کشاند .
وی گفته وی، جا دارد سازمانهای مربوط در صورت وجود ظرفیت خالی در ناوگان ملی، با ورود به‌موقع اجازه استفاده از ناوگان خارجی را ندهند .
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.