رشد تجارت حمل و نقل دریایی جهان به ۴.۱ درصد می‌رسد

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران پیش بینی کرد در سال ۲۰۱۵ میزان تجارت حمل و نقل دریایی جهان به ۱۰.۹۶ میلیارد تن برسد که رشد آن ۴.۱ درصد است.
به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، علی اکبر صفایی سه شنبه در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی در محمودآباد، با اشاره به اینکه میزان حمل نفت خام در سال ۲۰۱۴ از طریق دریا ۱۸۰۶ میلیون تن بود که در پایان سال ۲۰۱۵ این رقم به بیش از ۱۸۳۱ میلیون تن افزایش می‌یابد، پیش بینی کرد ظرفیت پالایشگاه‌های جهان نیز در سال ۲۰۱۵ با رشد ۲.۵ درصدی به ۹۹.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یابد.
او ادامه داد: سال ۲۰۱۴ تولید نفت خام در جهان ۹۲ میلیون بشکه در روز بود اما ۲۰۱۵ این رقم به ۹۳.۶ میلیون بشکه در روز می رسد و این نشان می دهد که ظرفیت ناوگان حمل نفت خام در جهان همواره باید روند صعودی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با تاکید بر اینکه مصرف نفت خام در سال ۲۰۱۴ در جهان ۹۱.۸ میلیون بشکه در روز بود که این میزان در سال ۲۰۱۵ به ۹۲.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است، تصریح کرد: با افزایش روند عرضه نفت میزان تقاضا برای نفتکش‌های جهان روند صعودی دارد. این موضوع نشان می دهد همچنان افزایش ظرفیت عرضه کشتی نسبت به تقاضای حمل آن وجود دارد.
صفایی همچنین گفت: کاهش واردات نفت خام آمریکا، تغییر سیاست‌های اوپک، رقابت کشتی ها در برابر خطوط لوله، افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی خاورمیانه به پالایشگاه‌های جهان، افزایش صادرات نفت خام از غرب آفریقا و سفارش ساخت نفتکش‌های غول پیکر از تحولات مهم بازارهای کشتی‌های نفتی در سال ۲۰۱۵ است.
وی ادامه داد: ضروری است هرگونه برنامه ریزی و تصمیم گیری در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی اعم از کشتی، بنادر، صنایع فراساحل و صنایع وابسته به کشتیرانی و تجارت دریایی باید با لحاظ کردن متغیرهای محیطی و عوامل تاثیرگذار در این صنعت اتخاذ شود.
صفایی صاردات بدون وقفه نفت خام، توسعه ناوگان، ریسک پذیری بالا و تاسیس شرکت های بیمه ای و موسسات رده بندی را از سیاست های اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی برشمرد و اضافه کرد: تاثیر تاسیس شرکت‌های جدید در حوزه حمل و نقل دریایی، انجام تعمیرات توسط متخصصان ایرانی، ایجاد موقعیت های مناسب برای رشد صنایع دریایی از پشتیبانی‌های مورد نیاز و فرصت‌های مولد در حوزه حمل و نقل دریایی کشور است.
او تاکید کرد: افزایش تردد در آب‌های بین المللی، رقابت در بازارهای جهانی، کسب درآمدهای ارزی، ارتقای ایمنی، حفظ محیط زیست و اقدامات حقوقی برای رفع تحریم‌ها از مسایل مهمی است که باید در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی مورد توجه جدی قرار گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.