رایزنی با عراق برای خروج شناورهای مغروق منطقه مشترک اروند

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی از شناورهای مغروق اروند خارج‌سازی شده است، گفت: برای خارج‌سازی شناورهای مغروق این آبراه در منطقه مشترک ایران و عراق نیازمند تفاهم بین دو کشور هستیم.

به گزارش سی نیوز، هادی حق‌شناس افزود: بخشی از مسائل خروج شناورهای مغروق اروند مربوط به ایران بود تقریبا بدون مشکل انجام شده و تعداد قابل توجهی از کشتی‌ها از حالت مغروقی درآمده‌اند. اما یک سری از شناورهای مغروق در منطقه وسط (حد فاصل ایران و عراق) قرار دارد و خروج آنها نیازمند تفاهم بین ما و طرف عراقی است.

وی به تسنیم گفت: پارسال یکی دو سفر در این رابطه از طرف مسوولان وزارت راه و شهرسازی کشورمان به عراق و بالعکس انجام شد و امیدواریم امسال به تفاهم درباره خروج شناورهای مغروق در منطقه مشترک برسیم.

حق‌شناس با بیان این که در این‌صورت خروج شناورها آغاز می‌شود در پاسخ به این پرسش که هزینه خروج شناورهای مغروق با ایران است یا عراق، تصریح کرد: طبیعی است هزینه خروج شناورهای سمت ایران به عهده ماست و هزینه شناورهای طرف مقابل هم به عهده عراقی‌هاست.

معاون دریایی سازمان بنادر در واکنش به این موضوع که گفته شده قرار است ایران هزینه خروج شناورهای مغروق منطقه مشترک در اروند را تقبل کند، گفت: با توجه به این‌که این آبراه مورد استفاده دو طرف (ایران و عراق) است هر دو کشور باید هزینه‌های خارج‌سازی شناورهای مغروق را پرداخت کنند.

حق‌شناس با بیان این‌که الان شناورهایی با آبخور ۵ تا ۷ متر می‌توانند در آبراه اروند تردد کنند، افزود: این در حالی است که در زمان جنگ شناورها با آبخور بیش از ۱۰ متر در اروند تردد می‌کردند که پس از خروج شناورهای مغروق و لایروبی این آبراه ظرفیت تردد کشتی‌ها با آبخور بیش از ۱۰ متر ایجاد می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.