راه‌اندازی خطوط منظم دریایی حمایت می‌خواهد

معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی کشور مسوولیت‌هایی برای ارتقاء جایگاه تجارت کشور در شرایط مختلف دارد.
به گزارش سی نیوز، کاپیتان علی عزتی در کنفرانس حمل و نقل صادراتی؛ فرصت‌ها و چالش‌ها با اشاره به اهمیت حمل و نقل دریایی در اقتصاد کشور گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناوگان ملی کشور مسوولیت‌هایی در جهت ارتقاء جایگاه تجارت کشور در شرایط مختلف دارد. همچنین در سال‌های جنگ و سال‌های تحریم نوک پیکان حمله کشورهای غربی به سمت شرکت کشتیرانی بود چراکه ضربه به حمل و نقل دریایی ضربه مهلکی به اقتصاد بود.
وی افزود: در تجارت خارجی کشور صنعت حمل و نقل دریایی به عنوان مهم‌ترین محور توسعه اقتصادی محسوب می‌شود و کارشناسان از حمل و نقل دریایی به عنوان مهم ترین اهرم توسعه یاد می‌کنند.
معاون فنی بازرگانی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: بیشترین مبادلات کالا در جهان از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد و بیش از ۸۵ درصد تجارت از طریق دریا و توسط ۹۰ هزار کشتی اقیانوس پیما در دنیا انجام می‌شود.
وی به موقعیت استراتژیک ایران اشاره کرد و گفت: ایران به دلیل موقعیت استراتژیک و وجود بنادر در شمال و جنوب به جهت حمل و نقل دریایی دارای شرایط ویژه‌ای است و در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ حمل و نقل دریایی باید توسعه پیدا می‌کند که خوشبختانه با وجود تحریم‌ها در سال‌های گذشته توانستیم از این بحران عبور کنیم.
عزتی با بیان اینکه در سال ۹۳ و بر اساس آمار اعلام شده ۸۸ درصد از تجارت کالای ایران از طریق دریا و تنها ۱۲ درصد توسط حمل و نقل ریلی و هوایی انجام شده است اضافه کرد: ایران با دارا بودن ۲۲۷ فروند انواع کشتی بالای یکهزار GT دارای سهم یک درصدی از ناوگان دریایی جهان است و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر از نظر رتبه‌بندی در دنیا در رتبه ۲۱ قرار دارد.
وی با اشاره به راه‌اندازی خطوط منظم دریایی گفت: برای راه‌اندازی خطوط منظم کشتیرانی سرمایه‌گذاری اولیه لازم است و بدون کمک مسوولان راه‌اندازی این خطوط توسط شرکت کشتیرانی امکان پذیر نیست. شناسایی مسیر دریایی، تعیین بنادر مبدأ، بین راهی و مقصد و انجام فرآیند بازاریابی از جمله اقداماتی است که باید انجام شود و در بخش بازاریابی نیازمند کمک تجار و بازرگانان هستیم چراکه تا امکان جذب محصولات فراهم نباشد نمی‌توان انتظار داشت که شرکت کشتیرانی خطوطی را راه‌اندازی کند.
عزتی با اشاره به اینکه در بخش حمل و نقل دریایی سوخت نیمه یارانه‌ای و یارانه‌ای نداریم و نرخ بنزین به صورت بین‌المللی محاسبه می‌شود، به فرصت‌های فراروی صنعت حمل و نقل دریایی کشور پس از رفع تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: ارتقاء فضای کسب و کار و بهبود عملکرد مالی شرکت‌های کشتیرانی ایرانی، امکان افزایش سهم بازار از برخی محمولات وارداتی کشور در بخش غلات، امکان توسعه سرویس‌های کشتیرانی از بنادر داخلی به بنادر دنیا، فعال سازی دوباره شبکه جهانی کشتیرانی داخلی، فعال سازی مجدد پروژه‌های توسعه‌ای که در دوران تحریم متوقف شده‌اند، امکان جذب سرمایه‌های خارجی جهت اجرای پروژه‌ها و امکان تامین منابع مالی از بانک‌های خارجی از فرصت‌های فراروی صنعت حمل و نقل دریایی پس از رفع تحریم‌هاست که باید از آن استفاده کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.