رئیس کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی خبر داد؛ پیگیری انجمن کشتیرانی برای کاهش رسوب کالاهای کانتینری

 

جلسه کمیته تخصصی-مشورتی کانتینری با حضور اعضا و مهمانان مدعو در انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران برگزار شد. در این جلسه، آخرین مسائل مربوط به این حوزه مورد بحث اعضا قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، عباس شریفی، رئیس کمیته کانتینری انجمن کشتیرانی در خصوص اهداف برگزاری این جلسه گفت:« با توجه به اعتراض ها و نامه هایی که از سوی اعضای کمیته در خصوص حفره هایی که در سامانه سی.سی.اس به عنوان سامانه نظارتی عملیات کانتینر بنادر دریافت کردیم، لازم بود تا دعوتی از نماینده شرکت «بامداد»، به عنوان پشتیبان این نرم افزار صورت بگیرد. آقای حیدری به نمایندگی از این شرکت در جلسه حضور داشت و بحث درباره چرخه عملیات کانتینری و اشکالاتی که در چرخه کانتینرهای وارداتی و صادراتی وجود داشت به اطلاع وی رسید.»

شریفی در ادامه افزود:«راهکارهای شناسایی مواردی که ممکن است مورد سوءاستفاده غیر، از کانتینرها صورت بگیرد نیز در این جلسه مطرح و مقرر شد، جلسات مشترکی تحت عنوان یک کمیته برای رفع این مشکلات برگزار شود. همچنین مقرر شد جلسات تخصصی برای معرفی امکانات نرم افزار سی.سی.اس برای اعضا و کاربرانی که می خواهند از آن بهره مند شوند برگزار شود تا اطلاع رسانی مناسبی در زمینه صورت بگیرد.»

رئیس کمیته تخصصی-مشورتی کانتینری با بیان اینکه علیرغم پیگیری و مکاتبات متعدد خطوط و نمایندگان در خصوص کانتینرهای رسوبی، هنوز اقدام کامل و مناسبی در این خصوص انجام نشده، اظهار کرد:« اولویت کنونی بنادر کشور، موضوع کالاهای اساسی است. اما در این جلسه نیز مقرر شد تا در صورت توافق شرکت ها، یک راه حل مشترک برای پیگیری حقوقی و قانونی در این زمینه ارائه شود.»

شریفی در خصوص بازدید اخیر رئیس کل بانک مرکزی از بنادر جنوبی کشور و صدور دستورات مقتضی برای رفع معضل کالاهای رسوبی خاطرنشان کرد:« تعریف ما از کالای رسوبی با تعریفی که مسئولان از آن ارائه کرده اند متفاوت است. در حال حاضر، رفع رسوب کالا در بنادر به کالاهای اساسی و مواد اولیه مورد احتیاج کارخانه ها اختصاص یافته که پیش از این به دلیل عدم ثبت سفارش یا تخصیص ارز در بنادر مانده اند. اینها مواردی است که دستگاه های دولتی همانند وزارت صمت برای ثبت سفارش و بانک مرکزی برای تخصیص ارز باید توجه و حمایت کنند.»

رئیس کمیته کانتینری تصریح کرد:« مشکل اصلی ما کانتینرهایی است که سالیان متوالی در بنادر متوقف شده اند و بعضا، حاوی مواد فسادپذیر هستند. اینها بایستی طبق وظایفی که قانون امور گمرکی و قانون مناطق ویژه برای واگذاری به اموال تملیکی و روسای مناطق مشخص کرده، تعیین تکلیف شوند تا از این طریق شاهد کاهش کالاهای رسوبی در بنادر و به تبع آن، تخلیه و برگشت کانتینرهای خطوط کشتیرانی باشیم.»

شریفی همچنین به مشکلات نرم افزار جدید جامع دریایی نیز اشاره کرد و گفت:« دعوتی از مسئول مربوطه این سامانه صورت گرفت که البته در جلسه تخصصی شرکت نکردند. اما به نظر می رسد این سامانه دارای مشکلاتی همچون قطعی سیستم و تاخیر در پاسخگویی به افرادی که مراحل قبل را در سامانه بارگذاری کرده اند، دارد و همین مسئله باعث کندی و یا تاخیر ورود، خروج و عملیات شناور می شود. در این زمینه نیز مقرر شد تا طی نامه ای که به سازمان بنادر و دریانوردی ارسال می شود، درخواست ما مبنی بر اصلاح نقاط ضعف و افزایش کارآمدی آن به نتیجه برسد.»

گزارش تصویری:

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.