دولت، تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کند

با وجود خوش بینی‌هایی که برای دوران پسابرجام وجود دارد، اما بسیاری از شرکت‌های کشتیرانی، که بیش از ۸۵ درصد مسوولیت حمل و نقل کالایی را بر عهده دارند، آمادگی لازم را برای ورود به نبادر ایران ندارند و این کار زمان‌بر است.
مدیرعامل شرکت پایانه ترابر با بیان مطلب بالا به سی نیوز، گفت: ما باید اعتماد و خوش بینی را برای بخش حمل و نقل، سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه و تولید به وجود بیاوریم تا به این صورت یک اعتماد سازی در جامعه ایجاد شود.
محمود رستم‌افشار با اشاره به اینکه دولت باید امنیت را به وجود آورده و اعتمادسازی کند، افزود: اگر اعتمادسازی و امنیت سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم و شرکت‌های خارجی اطمینان حاصل کنند که به راحتی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در ایران علاوه بر امنیت سرمایه، سود خوبی هم کسب کنند، به طور حتم سریع‌تر به ایران می‌آیند.

برنامه‌ریزی برای پسابرجام نشده است
او با تاکید بر اینکه باید سازمان بنادر در زمان تحریم به فکر سرمایه‌گذاری‌های جدید در بنادر می‌بود تا در دوران کنونی به مشکل بر نخوریم، اضافه کرد: پارسال در یک برنامه رادیویی هم گفتم که سازمان بنادر باید در مدت تحریم سرمایه‌گذاری جدید در بنادر کند و خودمان را آماده کنیم تا تلاش‌های دولت جدید برای لغو تحریم‌ها را با برنامه‌ریزی درست در حوزه‌های حمل و نقل دریایی به بار بنشانیم.
افشار تصریح کرد: سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه برای توسعه بنادر، لایروبی بنادر و آماده کردن بنادر برای پذیرایی از کشتی‌های بزرگ بخشی از فعالیت‌های است که باید انجام شود.

آموزش، فرهنگ و مدیریت ارکان اصلی توسعه
این کارشناس دریایی با اشاره به اینکه آموزش، فرهنگ و مدیریت سه رکن اصلی پیشرفت و ایجاد امنیت برای جذب سرمایه است، افزود: بدون ارائه آموزش بر اساس دانش‌های روز دنیا و مدیریت درست کاری از پیش نمی‌رود. در حال حاضر برای خطوط پنجره(ویندو) باز شده است، اما تا چه حد اطمینان داریم که کشتیرانی‌های بزرگ می‌آیند؟
وی با تاکید بر اینکه در بحث واردات اوضاع خوب است، اضافه کرد: در بحث صادرات ما کالای آنچنانی برای صادرات نداریم جز نفت. دلیل آن هم مشخص است؛ تولید کارخانه‌های ما به دلیل تحریم خوابیده است و حدود ۷۰ درصد تولیدات ما متوقف شده است و تا رسیدن این کارخانه‌ها به مرز صادرات حداقل ۶ ماه زمان می‌برد.

به بخش خصوصی بها داده نشده است
افشار با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی پارلمان بخش خصوصی است و می‌تواند حرکت‌های خوبی به نفع بخش خصوصی داشته باشد، گفت: این حرکت‌ها شرطی دارد و آن هم واگذاری تصدی‌گری دولتی به بخش‌خصوصی است.
او ادامه داد: ما بخش‌خصوصی قوی و توانمندی داریم اما نگاه به آن همیشه طوری بوده که انگار به بخش‌خصوصی بهایی داده نمی‌شود. اگر به بخش‌خصوصی میدان دهند، به دلیل اینکه بیزینس را می‌شناسد به راحتی می‌تواند کار را جلو ببرد.

تبصره ۲۱ خلاف اصل ۴۴ است
مدیرعامل شرکت پایانه ترابر در ادامه به برنامه ششم توسعه و گنجاندن تبصره ۲۱ در آن به عنوان تنها بند حمل و نقل دریایی به سی نیوز گفت: دولت باید ناظر و سیاست‌گذار باشد اما با تبصره ۲۱ به سازمان بنادر به عنوان یک نهاد حاکمیتی اجازه مشارکت برای ایجاد شرکت‌های داخلی و خرجی را می‌دهد که به نظر من خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی است.
او افزود: در این تبصره فقط بیان شده که می‌توان تصدی‌گری بنادر کوچک را به بخش خصوصی واگذار کرد اما تعریفی از بنادر کوچک نشده تا ما بدانیم این بنادر چه استطاعتی دارند.
افشار با تاکید دوباره بر اینکه باید تصدی‌گری دولتی به بخش‌خصوصی واگذار شود، تصریح کرد: دولتی باید در تمامی فعالیت‌های دریایی مشارکت بخش‌خصوصی را مدنظر داشته باشد و حتی برای انتصاب مسوولیت‌های مرتبط با این صنف، نظر مشورتی بخش خصوصی را بگیرد تا به جای انتصابات سیاسی، انتصابات فنی باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.