دوران جدید فعالیت کشتیرانی آغاز شد

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با لغو تحریم‌ها به دوران عادی فعالیت خود باز می‌گردد و دوره جدید فعالیتش آغاز می‌شود.

به گزارش سی نیوز، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان مطلب بالا افزود: مدت‌ها بود که منتظر چنین خبری بودیم. خوشبختانه با وجود تمامی مشکلات توافق حاصل شد. خوشبختانه همان طور که متن توافق نشان می دهد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای کشتیرانی متعدد دیگری جزو موارد خروج از تحریم ها قرار گرفته اند و قطعا کشتیرانی می تواند به دوران عادی فعالیت خود بازگردد.

محمدحسین داجمر گفت: با توجه به اینکه مسائل سوئیفت و نقل و انتقال پول که مشکلات و هزینه‌های بسیاری را به کشور تحمیل می‌کرد خوشبختانه همه در متون توافق دیده شده است امیدواریم با رفع این مسائل و اجرایی شدن کامل توافق شاهد شکوفایی اقتصاد کشور ور فع بحران‌ها باشیم .

فعالیت کشتیرانی با رفع تحریم‌ها تغییر می‌کند

وی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی پیش از تحریم‌ها سهم مناسبی از بازارهای بین‌الملل داشت و خط کانتینری مناسبی بین خاور دور و اروپا داشت و سهم قابل توجهی از خط کانتینری در کشورهای جنوب مدیترانه را داشتیم که همه به دلیل تحریم‌ها از بین رفته است.

داجمر اضافه کرد: در این سالها نوع تجارت ما تغییر کرده است به گونه‌ای که زمانی آلمان در صدر لیست تجارت خارجی ما بود اما سال‌هاست که چین جای آن را گرفته است. طبیعتا نوع تجارت ما با رفع تحریم‌ها تغییر کرده و پروژه‌های عمرانی به‌ویژه نفت و گاز و پتروشیمی و پالایشگاهی و ایجاد کارخانجات صنعتی برای خطوط جنرال کارگو رشد می‌کند.

رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درباره امکان برقراری خطوط کشتیرانی با آمریکا به مانا گفت: هنوز برنامه‌ها را در خصوص تجارت با آمریکا نمی‌دانیم اگر تجارت با آمریکا هم آزاد شود قطعا ایجاد خط کشتیرانی با آمریکا هم مدنظر قرار می‌گیرد و طبیعتا متناسب با هر کدام از این خطوط ناوگان باید با شرایط روز تقویت شود.

داجمر در زمینه آمادگی کشتیرانی برای دوران پساتحریم نیز تصریح کرد: در سال‌های گذشته به دلیل مسائل تحریم و رکود، بسیاری از پروژه‌های حیاتی و صنعتی کشور متوقف مانده بود و در عمل تجارت به سمت کالاهای مصرفی تغییر پیدا کرده بود که با برداشته شدن تحریم‌ها این شرایط تغییر می‌کند و تجارت حجم قابل توجهی خواهد داشت که متناسب با آن کشتیرانی باید آمادگی لازم برای ایفای نقش را داشته باشد.

وی افزود: حتی پیش از شروع مذاکرات لوزان نیز بسیاری از شرکت ها و طرف های تجاری ما آمد و رفت خود را شروع کرده و ابراز علاقه خود برای مشارکت در سرمایه گذاری اعلام کرده اند. طبیعتا مدل تجارت به شکل سابق و حتی بهتر از آن بازخواهد گشت و ما هم این آمادگی را داریم که متناسب با شرایط حرکت کنیم .

برنامه های جدید برای نوسازی ناوگان

مدیرعامل کشتیرانی ادامه داد: یکی از حرکت‌ها این است که قراردادهای کشتی‌هایی که معلق شده بود را دوباره احیا کنیم و به جریان بیاندازیم که البته نوع کشتی‌ها با قبل تفاوت پیدا کرده است و حتما باید برنامه جدیدی برای نوسازی ناوگان داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به بحث اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری تاکید داشتند و در برنامه ششم هم به آن اشاره شد نباید از توافقات و باز شدن درها فریب بخوریم و همه امکانات و توانمندی‌های داخلی خود را فراموش کنیم اگر این روحیه در مسئولان و در تصمیماتی که گرفته می‌شود وجود داشته باشد می‌توانیم در شرایط بحرانی از فرصت‌ها خود استفاده کنیم و ضعف‌های خود را رفع کنیم.

رئیس هیات مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: اما اگر این بینش وبلند نظری در مسئولین و سیستم اجرایی نباشد ممکن است همان حربه‎‌هایی که در زمان تحریم به کمک ما آمد و توانست ما را از بحران عبور دهد باعث تضعیف شود که خسران زیادی به کشور وارد می‌شود.

وی تاکید کرد: برای استقلال و وابسته نبودن باید بدانیم که دیگران ما را زیر فشار قرار می‌دهند اما اگر بدانند که با فشار آنها آسیب نمی‌بینیم راه دیگری را انتخاب می‌کنند.

نتوانستند کشتیرانی را زمین‌گیر کنند

داجمر گفت: با توجه به اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سنگر حمل و نقل دریایی کشور را مدیریت می‌کند باید طوری این مجموعه را تقویت کنیم که نظام و کشور و ملت ما از سنگر حمل و نقل دریایی آسیب نبینند. باوجود اینکه کشتیرانی در صدر لیست تحریم‌ها بود اما موفق نشدند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را زمین‌گیر کنند و در این سالها نه تنها کشتیرانی کوچکتر نشد بلکه بزرگتر و قوی‌تر هم شده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پایان پیرامون گسترش فعالیت‌های کشتیرانی در طرح‌های توسعه‌ای نیز گفت: متاسفانه برخی نگاه‌ها در کشور به گونه‌ای است که اولویت را به شرکت‌هایی مانند کشتیرانی که در بحران‌ها همواره کمک حال کشور بوده نمی‌دهند و دیگران را ترجیح می‌دهند حتی اگر در سرمایه‌گذاری های داخلی اولویت را به کشتیرانی ندهند، این شرکت آسیب نمی‌بیند. به هر حال ناوگان تجاری کشور، برنامه‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در بنادر کشورهای خارجی، بنادر خشک و بانکرینگ دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.