دلایل راه‌اندازی مناطق آزاد جدید

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، انتخاب مناطق آزاد جدید را براساس رویکرد گسترش صادرات به کشورهای همسایه دانست و گفت: انتخاب این مناطق براساس رویکرد گسترش صادرات به کشورهای همسایه است
به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، اکبر ترکان در حاشیه همایش حمل و نقل صادراتی؛ فرصت ها و چالش ها افزود:تا به امروز دستاوردهای زیادی در حوزه مناطق آزاد به دست آمده که امیدواریم با سیاست‌های ابلاغی رئیس جمهور بتوانیم سرانجام خوبی را برای مناطق آزاد رقم بزنیم؛ این در شرایطی است که طی دو سال گذشته مناطق آزاد کشور به ریل اصلی خود بازگردانده شده‌اند.
وی سیاست جدی این دبیرخانه را ایجاد سکوهای صادراتی برشمرد و تصریح کرد: امسال دو سکوی صادراتی شلمچه و ماکو افتتاح شده و پایانه‌های صادراتی دیگری نیز در حال ساخت است.
ترکان با اشاره به انتخاب مناطق آزاد جدید گفت: فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بازار‌های جهانی دارند و باید برای کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه بازار‌سازی کرد، چون بازار کشورهای همسایه بسیار قابل توجه است. بر همین اساس، منطقه آزاد مهران به عنوان سکوی صادراتی به عراق تعیین شده است، ضمن این‌که منطقه آزاد اردبیل برای کار با آذربایجان و اینچه‌برون برای فعالیت با قزاقستان و ترکمنستان ایجاد می‌شود.
جاسک؛ پایانه دوم صادراتی کشور 
ترکان با اشاره به اینکه منطقه آزاد جاسک به عنوان پایانه دوم صادراتی کشور بوده که با نظر رئیس جمهور قرار است این منطقه آزاد، تجارت در دریای عمان را ساماندهی کند و بیان اینکه سهم مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از کل صادرات کشور ۷۰ درصد است، تاکید کرد: طی دو سال اخیر ساخت چند فرودگاه و بندر خشک در مناطق آزاد آغاز شده است، ضمن اینکه ایجاد پایانه صادراتی ماکو نیز به اتمام رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه در هندورابی یک فرودگاه و بندر در حال ساخت است، اضافه کرد: در قشم نیز بندر توسعه‌ای را در دست ساخت داریم که می‌تواند تحول‌آفرین باشد، البته بندر کاوه نیز در خلیج فارس در حال ساخت بوده است. همچنین در کیش یک بندر ۳۷ هزار تنی در دولت یازدهم ساخته شده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.