دبیرکل انجمن کشتیرانی در نشست خبری مطرح کرد؛ همکاری شرکت‌های حقوقی عضو انجمن برای کاهش اثر تحریم‌ها در مبادی ورودی و خروجی بنادر

 

دبیرکل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته ضمن اعلام برگزاری شصت و پنجمین سالگرد تأسیس این انجمن از عضویت ۲۷۰ شرکت حقوقی در انجمن خبر داد و گفت: فعالیت‌های انجمن تابع مولفه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و طبیعتا ۲۷۰ شرکت حقوقی عضو انجمن ما را در کاهش اثر تحریم ها در حوزه بنادر یاری رسانده‌اند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت سالگرد شصت و پنجمین سال تأسیس انجمن که با حضور اصحاب رسانه تشکیل شد به پیشینه تشکیل انجمن اشاره کرد و گفت: در سال‌های ۳۱ تا ۳۳ به دلیل مشکلاتی که در حوزه بارگیری و تخلیه کالا در بندر خرمشهر گریبان‌گیر شرکت‌های کشتیرانی بود تصمیم گرفته شد تا انجمنی برای فعالیت فعالان این عرصه تشکیل شود که رایزنی‌ها درمورد آن ادامه یافت و انجمن خطوط کشتیرانی همان سال در خرمشهر ثبت شد.

پل مه ادامه داد: با توجه به عملکرد مناسب انجمن خطوط کشتیرانی در دهه ۴۰ شمسی، انجمن تبدیل به سندیکای کشتیرانی شد و در دهه ۶۰ با توجه به تغییراتی که در ساختار سیاسی کشور رخ داد و سال‌های پس از آن در راستای اجرای اصل ۴۴ و بهبود فضای کسب و کار انجمن در اتاق بازرگانی در دهه ۹۰ تحت عنوان انجمن ملی که خدمات بین‌الملیی ارائه می‌دهد ثبت شد.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و صنایع وابسته با اعلام این مطلب که انجمن فوق ضمن اینکه کلیه فعالیت‌های بندری را پوشش می دهد، مباحث آموزشی را نیز دنبال می‌کند افزود: پیگیری مشکلات حقوقی، اموزش، ارتباط با کشورهای دیگر و صنایعی که در این حوزه فعال هستند و اقداماتی از این دست از دیگر فعالیت‌های انجمن است.

وی با اعلام اینکه شصت و پنجمین سالگرد تأسیس انجمن روز چهارشنبه هفته آتی برگزار خواهد شد گفت: بندر و دریا سرمنشأ تحول و اقتصاد دریایی و اقتصاد یک کشور به شمار می‌روند، ایران به عنوان یک کشوری که دسترسی به آب‌های آزاد دارد ۹۵ درصد تجارت خود را در حوزه دریا انجام می‌دهد. همچنین بحث واردات یکی از موضوعاتی است که اقتصاد ما تحت الشعاع آن قرار دارد که یادآور می‌شود بیش از ۹۰ درصد واردات از طریق دریا اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: حمل و نقل دریایی و کسب و کار در این حوزه سرمنشأ توسعه اقتصادی و سایر شقوق حمل و نقلی است.

وی همچنین اعلام کرد: در جشنی که روز چهارشنبه هفته آتی برگزار می‌شود از کلیات مؤسسان این تشکل که چندین دهه فعالیت مستمر دریایی و بندری داشته‌اند و در عین حال خدمات شایسته‌ای ارائه داده‌اند قدردانی خواهد شد.

همچنین سایر ذی‌نفعان که در سایر شقوق اجتماعی انجمن را یاری می‌رسانند و همچنین اصحاب رسانه از دیگر گروه هایی هستند که مورد توجه انجمن قرار دارند.

وي ادامه داد: اولین نقطه برخورد اقتصاد ما با تحریم، بخش دریا بود. به واسطه خروج یک جانبه آمریکا از برجام بیش از ۲۰ شرکت بزرگ حمل و نقل دریایی در جهان که به عنوان لاینرهای دریایی شناخته می شوند، بنادر ما را ترک کردند. همچنین اشخاص حقیقی و حقوقی که پیش از برجام در لیست تحریم ها بودند، پس از خروج آمریکا از برجام بار دیگر به لیست تحریم ها بازگردانده شدند.

دبیرکل انجمن کشتی رانی و خدمات وابسته ادامه داد: پس از اعمال تحریم های آمریکا شرکت های بیمه حمل و نقل دریایی (P&I club) که طیف گسترده ای از خدمات دریایی به شرکت های کشتیرانی دنیا ارائه می دهند و تعداد آنها نیز محدود است، با توجه به اینکه بخش مهمی از سهام این شرکت در اختیار امریکایی هاست، لذا این شرکت ها عمدتا در حال حاضر به شرکت های لاینری دنیا که به ایران سفر کنند، خدمات نمی دهند. از این رو شرکت های لاینری حاضر به ورود به بنادر ایران نیستند ضمن اینکه شرکت های بیمه گر حمل و نقل دریایی نیز به دلیل تحریم ها به شناورهای ما خدمات نمی دهند و اگر کشتی های خارجی بخواهند وارد آب های  ایران شوند از شمول بیمه این شرکت ها خارج می شوند.

وی افزود: در دوره تحریم های پیش از برجام، در ایران دو موسسه P& i تأسیس شد با توجه به اینکه این دو موسسه با شرکت های بیمه گر خارجی تفاهم نامه دارند، از همین رو شرکت های کشتی رانی خارجی و بنادر دیگر کشور ها نیز بیمه این کشورها را می پذیرند. ضمن اینکه اگر کشتی های خارجی وارد آب های ایران شوند، تحت بیمه این دو موسسه ایرانی قرار می گیرند.

این فعال حمل و نقل دریایی درباره ریزش نیروهای کار در امور دریا پس از تحریم ها، خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰ درصد نیروهای فعال در حوزه حمل و نقل دریایی در پی تحریم های جدید آمریکا تعدیل شدند.

پل مه در خصوص هزینه های شرکت کشتی رانی اظهارداشت: در حال حاضر این هزینه ها به صورت ارزی از ما اخذ می شود در حالی که در سال گذشته نرخ ارز ۳۲۰۰ تومان محاسبه می شد اما در حال حاضر با افتتاح ارز نیمایی نیز ۸ هزار تومان بر شرکت های کشتیرانی تحمیل می شود که به معنای افزایش ۳.۵ برابری خدمات دریایی است که دولت به عنوان خدمات بندری از شرکت های کشتیرانی اخذ می کند.

همچنین پل مه در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته صرفاً فعالیت اقتصادی ندارد، گفت: موضوعات آموزشی، حل اختلافات حقوقی، مباحث رسانه‌ای و غیره نیز در رویه کار انجمن وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد تجارت کشور وابسته به دریا است است، افزود: انجمن کشتیرانی بیش از ۲۷۰ عضو حقوقی داشته و ۹۵ درصد فعالیت‌های بندری کشور را تحت نظارت و مدیریت خود دارد.

پل‌مه با اشاره به تحریم‌های آمریکا اظهارداشت: حمل و نقل دریایی، اولین نقطه‌ تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بود .به طوری که با خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌ها شرکت‌هایی که به نوعی دارای فعالیت‌های اقتصادی با آمریکا بودند بنادر ما را ترک کردند.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با بیان اینکه۲۰ شرکت کشتیرانی لاینری فعال، پس از تحریم‌ها بنادر ما را ترک کردند، تاکید کرد : قاطعانه می‌گوییم که قابلیت مقابله با تحریم‌ها را داریم .

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در خصوص خدمات بیمه P&I در مورد کشتی‌های ایرانی پس از تحریم گفت: تعداد کنشگران این عرصه محدود است و عمدتاً سهام آمریکایی دارند. پس از تحریم‌ها همه بیمه‌های P&I پوشش بیمه‌ای خود را تا آب‌های سرزمینی ایران ارائه می کنند.

پل‌مه اضافه کرد: در این راستا با استفاده از تجربه تحریم های گذشته ، بیمه پی اند آی کیش و قشم راه‌اندازی شد و با بسیاری از کشورها توافق شد که کشتی‌های ایرانی با بیمه‌های P&I کیش و قشم مورد پذیرش قرار گیرند و همچنین کشتی‌هایی که وارد آب‌های سرزمینی ما می شوند توسط بیمه‌های کیش و قشم بیمه شوند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.