حضور کره ای و چینی ها در بندر خرمشهر و چابهار

حضور یک هیئت سرمایه گذاری از کشور کره جنوبی در بندر خرمشهر و همچنین بازدید چینی ها از زیرساخت های بندر چابهار بار دیگر موجب خبرساز شدن این بنادر شده است.

به گزارش سی نیوز، هیئت کره ای با هدف توسعه روابط تجاری و همچنین بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندرخرمشهر برای توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی به این بندر سفر کرده بودند.

هیئت سرمایه‌گذار کره‌ای از محوطه‌ها، ترمینال‌ها، تجهیزات و تأسیسات مجتمع بندری خرمشهر دیدن کردند و در ادامه، نشست مشترکی میان مدیران بندرخرمشهر و هیئت سرمایه‌گذار کره‌ای برگزار شد و طرفین به منظور رسیدن به نقاط مشترک همکاری در خصوص روابط تجاری به بحث و تبادل نظر پرداختند.

بندرخرمشهر با برخورداری از ۲۰ پست اسکله، مجاورت با کشورهای حوزه خلیج فارس، اتصال به کریدور بندر امام خمینی، شلمچه و عراق، بهره‌مندی از سیستم حمل و نقل چندوجهی و محوطه‌های قابل واگذاری به سرمایه‌گذاران به عنوان بزرگترین بندر آزاد تجاری ایران شناخته می‌شود.

چابهار و چینی ها

«نیک یونیک» مدیر عامل گروه شرکت های سرمایه گذاری «دابل ویو» چین در جمع مدیران بنادر و دریانوردی چابهار گفت: شرکت مهندسی ساخت و ساز بین المللی دابل ویو یک شرکت بین المللی است که در زمینه ساخت راه آهن، توسعه بنادر، پل سازی، ساخت فرودگاه و بزرگراه، استحصال برق و آب، فولاد، پتروشیمی، ساخت و ساز عمومی و صنعتی فعالیت می کند.

شرکت دابل ویو چین با ۵٠٠ شرکت دیگر وابسته است و با هزار و ٧٠٠ نیروی انسانی متخصص و مهندسی در ١۵۶ کشور دنیا فعالیت و سرمایه گذاری دارد.

نیک یونیک گفت : کشور چین با نگاه همکاری اقتصادی به دنبال روابط دو کشور هست و ما در این سفر تمایل زیادی برای سرمایه گذاری در زمینه های بنادر و راه آهن هستیم زیرا این دو موضوع برای ما در بندر چابهاربسیار حایز اهمیت است .

مدیرعامل گروه شرکت های سرمایه گذاری «دابل وایو چین» افزود: مدیران این شرکت ابتدا در کشورها حضور پیدا می کنند و پس از بررسی زیرساختها و فرصت های سرمایه گذاری فعالیت خود را در صورت به توافق رسیدن آغازمیکنندو با توجه به موقعیت مناسب بندر چابهار برای سرمایه گذاری کارشناسان این شرکت در آینده ای نزدیک سفری به این منطقه خواهند داشت.

«سید حسن ابراهیمی» معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینکه پنج پست اسکله در شهید کلانتری و پنج پست اسکله در بندر شهید بهشتی، ظرفیت تخلیه و بارگیری ٢ میلیون و ۵٠٠ هزار تن را دارند.

ابراهیمی گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی با ساخت پنج پست اسکله از سال ١٣٨٧ با هزینه ٣۴٠ میلیون دلار آغاز شده است و اکنون بیش از ٧٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان سالجاری فاز نخست آن تکمیل و به بهره برداری می رسد..

وی ادامه داد: با تکمیل فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر در مجموع به هشت و نیم میلیون تن خواهد رسید.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: ما معتقدیم اکثر کشورهای دنیا به اهمیت بندر چابهار پی برده اند و در آینده نزدیک به ظرفیت واقعی خود که ٨ و نیم  میلیون تن در فاز اول هست خواهد رسیدبه همین دلیل خواستار سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در فاز دوم هستیم . .

ابراهیمی ابراز امیدواری کرد: شرکت چینی بتواند در بندر چابهار در زمینه توسعه بنادر مشارکت کندزیرا قسمت اعظم کار مانند ساخت دایک و لایروبی انجام میشود فقط بحث استحصال و خرید تجهیزات در فاز دوم باید برای سرمایه گذاران انجام شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.