تعمیر تانکر نفتکش خارجی در هرمزگان

مدیرعامل شرکت صنایع کشتی‌سازی عظیم گسترش هرمز از ورود نخستین تانکر نفتکش خارجی جهت تعمیرات به داک‌های خشک این شرکت خبر داد.

به گزارش سی نیوز، مهدی سیف با اشاره به اینکه پس از گذشت پنج ماه از افتتاح و بهره‌برداری از داک‌های خشک این شرکت و تعمیرات ۱۰ تا ۱۲ شناور مختلف، امروز نخستین تانکر نفتکش خارجی جهت تعمیرات وارد داک خشک شرکت عظیم گسترش هرمز شد، افزود: داک‌های خشک شرکت عظیم گسترش هرمز می‌توانند به عنوان مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین روش ممکن در کشور جهت ساخت و تعمیر انواع مختلف ریگ‌های شناور مورد استفاده قرار گیرند.

وی تصریح کرد: این موضوع از سه جنبه دارای اهمیت است. نخست آنکه نخستین کشتی بزرگ به داک وارد شده و دوم آنکه اولین تانکر نفتکشی است که وارد این داک شده و سوم آنکه اولین شناور خارجی است که در زمان تحریم‌ها و در سالی که باید اقتصاد مقاومتی را سرلوحه امور قرار داد، جهت تعمیرات به این شرکت وارد شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش با بیان اینکه این کشتی متعلق به یک شرکت کشتیرانی چینی به نام ژیانگ چاوشنگ است، ادامه داد: ظرفیت ناوگان کشتیرانی این شرکت، حمل ۳ میلیون تن نفت است. کشتی وارد شده به داک به نام چاوشنگ دارای ۱۶۰ متر طول، ۲۵ متر عرض است و قابلیت حمل بیش از ۳۰ هزار تن نفت را داراست. این کشتی مخصوص حمل فرآورده‌های نفتی و حمل مواد شیمیایی است. امیدواریم با ورود این کشتی، شرکت‌های داخلی مانند شرکت ملی نفتکش جمهوری اسلامی ایران جهت تعمیرات، کشتی‌های خود را به یارد شرکت عظیم گسترش هرمز بفرستند.

سیف با بیان اینکه شرکت‌های خارجی برای اطمینان از تخصص شرکت‌های تعمیراتی گروه‌های ویژه مهندسین و متخصصین خود را برای ارزیابی فرستاده و پس از اطمینان حاضر به ارسال کشتی خود می‌شوند، اضافه کرد: این موضوع نشان دهنده قابلیت‌های شرکت عظیم گسترش هرمز بوده و امیدواریم این امر سبب اعتماد بیشتر شرکت‌های داخلی شود.

مدیرعامل شرکت صنایع کشتی سازی عظیم گسترش در خصوص مدت زمان تعمیر این نفتکش، گفت: بر اساس قرارداد باید ۲۰ روزه این تعمیرات انجام شود، هرچند طبق قراردادهای قبلی، این تعمیرات یا سرموعد یا حتی زودتر انجام شده است.

او با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان بزرگترین شرکت سازمان گسترش و نوسازی(ایدرو) محسوب می‌شود، ادامه داد: در حال حاضر تنها کشتی‌هایی با طول ۲۰۰ متر را پاسخگو هستیم و امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌های در حال انجام بتوانیم در سال آینده کشتی‌های بزرگ را بپذیریم.

سیف با اشاره به داک خشک این شرکت تصریح کرد: ساخت ریگ‌ها در داک خشک موجب کاهش ارتفاع مورد نیاز جرثقیل‌ها می‌شود. با توجه به امکان دسترسی مناسب‌تر، ساخت ریگ‌های شناور در داک خشک نسبت به سرسره با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت عظیم گسترش هرمز اضافه کرد: بخش‌های مختلف طراحی و ساخت یک ریگ شناور حفاری شامل طراحی پایه، مدل‌سازی سه بعدی و تهیه نقشه‌های اجرایی، خرید، ساخت اجزا و بلوک‌ها، مونتاژ نهایی، به آب‌اندازی و راه‌اندازی و تحویل دهی است. عظیم گسترش می‌تواند مسوولیت انجام سه بخش نهایی برعهده گرفته و امکان واگذاری بخش‌های دیگر شامل طراحی پایه، مدلسازی سه بعدی و تهیه نقشه‌های اجرایی، خرید، ساخت اجزا و بلوک‌ها به تمامی شیپ یاردها و شرکت‌های کشتی سازی معتبر کشور نیز وجود دارد.

سیف تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم جهت ساخت جکت‌ها و روسازه سکوها وجود دارد و برای تعمیرات جکاپ‌ها نیز در حال مذاکره با چند شرکت داخلی هستیم که امیدواریم این مذاکرات به نتیجه برسد. در تعمیرات اساسی جکاپ‌ها می‌توانیم از طریق همکاری با یاردهای خارجی عمل کنیم.

سیف، توافقات هسته‌ای را در روند پذیرش کشتی‌های خارجی مثبت دانست و ادامه داد: در حال حاضر با چند شرکت خارجی دیگر در حال مذاکره هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.