تردد کشتی‌های خارجی به بنادر کشور آزاد است

نائب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: در حال حاضر هر شرکت کشتیرانی خارجی می‌تواند به راحتی به بنادر ایرانی تردد کرده و نسبت به تخلیه و بارگیری کالا اقدام کند.
به گزارش سی‌نیوز، مسعود پل‌مه در گفت‌وگو با مانا با اشاره به فضای مثبت حاصل شده از مذاکرات هسته‌ای افزود: پس از حاکمیت دولت تدبیر و امید و تحقق شعارهای دولت مبنی بر تعامل و مذاکره سازنده با تحریم‌کنندگان و نیز ماه‌ها قبل از اینکه مذاکرات به این مرحله برسد و در عمل یک بیانیه مطبوعاتی متفق که مورد پذیرش تمام اعضای ۱+۵ باشد صادر شود دو شرکت خارجی کشتی‌های خود را مستقیماً به ایران آوردند و این حاصل اقدامات به ثمر نشسته دیپلماسی موفق کشور است.
او ادامه داد: البته هم اینک با وجود تحریم‌ها بعضی از خطوط کشتیرانی با وجود تهدید از دست دادن بازار آمریکا از چند ماه گذشته اجازه دادند کانتینرهای‌شان با نام تجاری آنها به بازار ایران وارد شود. در نتیجه رونق نسبی در فعالیت‌ها به وجود آمد و محدودیت‌های برقرار شده تا حدودی لغو شد. برای مثال در حال حاضر کانتینرهای شرکت آمریکایی APL، هانجین، هیوندایی و… با بارنامه با نام خود به بندر بوشهر ایران وارد می‌شوند که به طور قطع بدون دریافت چراغ سبز از سوی کشورها و هم‌پیمانان آمریکا به خطوط کشتیرانی اتفاق نمی‌افتاده است.
پل‌مه با اشاره به فضا و شرایط مساعد و مطلوب به وجود آمده ناشی از مذاکرات گفت: با توجه به شرایط موجود و روند مثبت مذاکرات، ما باید فرصت را مغتنم بشماریم و خودمان دنبال ترغیب ورود شرکت‌های کشتیرانی باشیم. با وجود اینکه این شرکت‌ها برای بازگشت به بازار ایران ابراز تمایل کرده‌اند نباید معطل آنها بمانیم بلکه باید شرایط را هرچه بهتر تسهیل کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد در دو ماه آینده وحتی پیش از اینکه توافقنامه نهایی نوشته شود سرویس‌های تجاری حمل‌ونقل دریایی دوباره برقرار شود و نرخ تمام شده حمل کاهش و راندمان تجاری در حوزه بنادر کشور افزایش یابد.
این فعال دریایی افزود: نباید نقش مهم و کلیدی شرکت‌های ایرانی که تنها مرجع دریایی در دوران تحریم‌های ناجوانمردانه بوده‌اند را فراموش کرد و لازم است با وجود چشم انداز رفع تحریم‌ها با حمایت مادی و معنوی از این رزمندگان خط مقدم، آنان را قدر بشناسیم و برای کاهش وابستگی از این شرایط تجربه شده درس بگیریم.
پل‌مه در خصوص تحریم‌هایی که متوجه بخش دریایی بوده است گفت: در ابتدا تحریم‌ها متوجه یک شرکت متولی خدمات بندری در بندر شهید رجایی شد در نتیجه این تحریم و البته سوء تدبیر مسئولین وقت ، تحریم غیر مستقیم بندر شهید رجایی کلید خورد درحالیکه اصلا این بندر مورد تحریم واقع نشد.
وی افزود: تحریم‌های دیگری که شرایط را برای ورود خطوط کانتینری سخت تر کرد متوجه شرکت‌هایی شد که به عنوان خطوط کشتیرانی یا مالک کشتی قصد داشتند کشتی‌های خود را به ایران بفرستند لذا شرکت‌های بیمه از ارائه بیمه پی اند آی به این کشتی‌ها خودداری کردند در نتیجه چون کشتی فاقد پوشش بیمه‌ای بود و احتمال خسارت وجود داشت مالک کشتی ناچار می‌شد کالای خود را به اولین بندری که دارای پوشش بیمه‌ پی اند آی باشد منتقل کند و متعاقبا از آنجا کالا بدون ذکر نام شرکت و یا با تغییر محفظه کانتینری به ایران منتقل شود که متاسفانه موجب افزایش کرایه حمل به شکل سرسام آور شد.
نائب رئیس انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در ادامه اظهار داشت: زمانی که خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد هر شرکتی که با ایران مراوده تجاری داشته باشد ، از امکان برقراری فعالیت تجاری با آمریکا و کشورهای هم‌پیمان با آمریکا منع می‌شود شرایط وخیم تر شد و عملاً باعث شد تمام بازیگران نقش اصلی حمل‌ونقل دریایی ، دیگر تمایلی به ورود به بنادرایران را نداشته باشند، در نتیجه شرکت‌های کشتیرانی برای اینکه بازار بزرگ امریکا و اروپا را از دست ندهند از ورود کشتی های کانتینری خود به ایران خودداری کردند.
وی با بیان این نکته که هیچگاه تحریم‌ها مستقیماً متوجه بنادر ایران نبوده است تصریح کرد: اگر بنادر ایرانی تحریم بود هیچ کشتی حق ورود به بنادر ایرانی را نداشت و باید معطل می‌ماندیم تا سازمان ملل تحریم‌ها را رفع کند که خوشبختانه شرایط این گونه نیست.
پل مه با اشاره به شعار امسال که همدلی و همزبانی بین مردم و دولت نام‌گذاری شده گفت: تقاضای ما از تمام دست‌اندرکاران و متولیان بخش‌خصوصی این است که از سیاست‌های اتخاذ شده دولت برای شکل‌گیری روند هر چه مثبت‌تر توافقات و ساختن کشور حمایت کنند.
به گفته پل‌مه به طور قطع اقتصاد مقاومتی کشور با توجه به شرایطی که در مذاکرات صورت گرفته دچار خدشه نخواهد شد زیرا تنها راه رهایی و پویایی کشور اقتصاد مقاومتی است.
وی توجه به مباحث آموزشی و ارتقاء سطح دانش دست‌اندرکاران صنف دریا را از اولویت‌های اصلی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در سال ۹۴ ذکر و اظهار امیدواری کرد مباحث آموزشی به مدارج علمی دانشگاهی ارتقاء پیدا کند.
پل‌مه گسترش حوزه نفوذ صنفی در گستره شرکت‌های مرتبط با دریا و بندر، مباحث حمایتی از اعضاء، موضوع بیمه تضمین برگشت کانتینر، مبحث بیمه تضمین ترانزیت و ایجاد شرایط پویا و کارآمد برای صنف را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که از سوی انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در سال جدید پیگیری خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.