تجارت از بندر چابهار برای افغانستان مقرون به صرفه است

رئیس برد اقتصادی وزارت تجارت افغانستان گفت: در حال حاضر حمل کانتینر از بندر کراچی تا قندهار، ۱۸ ساعت ولی از بندر چابهار ۱۲ ساعت زمان می برد لذا تجارت از بندر چابهار برای افغانستان مقرون به صرفه است.

به گزارش سی نیوز، حاج رحیم الدین حاجی آغا در دیدار از بنادر چابهار، با اشاره به اینکه متاسفانه کشورهای غربی چند سال کشور ما را گرفتار جنگ و خونریزی کرده اند و ما از این مسئله نگرانیم، افزود: خوشبختانه با توجه به اقدامات و پیشرفت‌های خوبی که صورت گرفته و بر اساس تاکیدات رییس جمهوری افغانستان اشرف غنی باید نهایت استفاده از بندر چابهار را داشته باشیم .
وی ادامه داد: چابهار بهترین مکان برای کشورهای افغانستان، ترکمنستان و تاجیکستان است و بنده به عنوان یک مقام دولتی به شما این قول را می‌دهم در نشست‌های مختلفی که با بازرگانان برگزار می‌کنم وضعیت و مزایای بندر چابهار را تشریح کنم.
حاجی‌آغا یکی از مهمترین مشکلات عدم استفاده تجار افغانستان از بندر چابهار را اطلاع رسانی ضعیف برشمرد و اضافه کرد: بنادر و دریانوردی چابهار باید با برپایی نمایشگاه ، کنفرانسها، همایش‌ها و برگزاری نشست‌ها با تجارها و بخش‌های خصوصی زمینه همکاری را فراهم کند.
وی با تاکید بر اینکه نبود بازاریابی مناسب باعث شده تا تجار ما شناخت درستی از مزایای بندر چابهار در عرصه بین المللی نداشته باشند، گفت: تا یک ماه آینده برای نخستین بار تعدادی از کانتینر تجار افغانستان برای جایگزینی بندر چابهار به جای بندرعباس تزانریت خواهدشد.

حاجی آغا همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر حمل کانتینر از بندر کراچی تا قندهار برای ما ١٨ ساعت اما از بندر چابهار ١٢ ساعت  زمان طول می‌کشد، ادامه داد: بر این اساس از بندر چابهار برای تجار ما مقرون به صرفه هست.

کشتی‌های سوپرپاناماکس سال ۹۵ به چابهار می‌آیند

سیاوش رضوانی، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان همچنین در این نشست گفت: تا پایان سال ۹۵ شاهد پهلوگیری کشتی های سوپر پاناماکس در بندر چابهار هستیم.

او با تشریح اقدامات صورت گرفته از انعقاد قرارداد بخش خصوصی هند با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلار فقط برای خرید تجهیزات بندر شهید بهشتی چابهار با بخش خصوصی ایران خبر داد و افزود: با توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی هند برای خرید تجهیزات، ما هم امکاناتی مانند ۷۰هکتار اراضی، ترمینال کانتینری برای انجام فعالیت بندری در اختیار آنها قرار می‌دهیم .

رضوانی گفت: بندر چابهار جزء بنادر بزرگ کشور محسوب می شود که در زمینه واردات کالاهایی مانند کود، کانتینر، سوخت، ترانزیت، و در زمینه صادرات کالاهای مواد معدنی سنگ آهن ، کلینکر ( مواد اولیه سیمان) به کشورهای قطر و عمان و مصر به فعالیت تخلیه و بارگیری می‌پردازد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با لایروبی اسکله پنج شهید بهشتی چابهار با عمق ۱۴در حال حاضر قابلیت پهلودهی کشتی هایی با سه هزارTEU کانتینر امکان پذیر است و بندر چابهار در زمینه انبارداری کانتینری وارداتی ۷۵ درصد تخفیف و در زمینه انبارداری صادراتی ۸۵ درصد تخفیف نسبت به دیگر بنادر دارد.

رضوانی با تاکید بر اینکه ما از هر نوع سرمایه گذاری تجار در بندر چابهار استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: پروژه بندر شهید بهشتی چابهار حدود ۱۱۰ دستگاه تجهیزات از قبیل گنتری کرن، کشنده، ریچ استکر، مکنده ، لیفتراک، لیپهر و جرثقیل مورد نیاز است که خوشبختانه در یکی دو ماه آینده توسط شرکت آریا بنادر خریداری می‌شود.

به گفته او، سرمایه گذاری‌های انجام شده در بندر چابهار در زمینه‌های پتروشیمی، ترانزیت ، سوخت و بانکرینگ انجام شده است .

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.