بلاتکلیفی حمل و نقل دریایی در بخش مالیات

حمل و نقل دریایی در قانون مالیات تکلیفی و مالیات بر ارزش افزوده در بلاتکلیفی به سر می برد و از آنجا که این مشکلات بر قیمت تمام شده کالاها و نرخ حمل و نقل اثر گذار است به همین منظور در صدد پیگیری و حل آنها هستیم.
به گزارش سی نیوز، دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با بیان مطلب بالا و اشاره به ابهامات قانون مالیات تکلیفی ومالیات ارزش افزوده ادامه داد: در همین خصوص مکاتباتی با سازمان امور مالیاتی انجام شده است اما هنوز امور مالیاتی جواب روشن و واضحی به ما نداده اند.
یحیی ضیایی مهرجردی گفت: براساس قانون تمامی بخش هایی که خدمات ارائه می‌دهند باید ۹ درصد به عنوان مالیات ارزش افزوده پرداخت کنند که در سال ۹۳ بخش حمل و نقل دریایی از مالیات ارزش افزوده معاف شده بود. اما در سال ۹۴ هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته و صنعت حمل و نقل دریایی را بلاتکلیف گذاشته‌اند و این موضوع بین صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی مشکلاتی ایجاد کرده است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس مواد ۱ و ۱۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده و تعریف ماده ۱ آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی، معافیت کرایه حمل دریایی از مالیات ارزش افزوده تنفیذ شده است، تاکید کرد: بنابراین لازم است برای شفاف سازی محیط کسب و کار که از اهم واجبات برای خروج فعالیت‌های اقتصادی از رکود است نسبت به تمدید یا اصلاح بخشنامه اقدام شود.
ضیائی گفت: مالیات ارزش افزوده از کرایه حمل کالاهای حمل وارداتی به وسیله کشتی، کامیون، واگن و هواپیما در هنگام ترخیص در اظهارنامه ترخیص توسط گمرک اخذ می‌شود بنابراین اخذ هر گونه وجه ازسوی متصدیان حمل ونقل جهت پرداخت‌های فصلی به سازمان امور مالیاتی مصداق بارز مالیات مضاعف است که با روح قانون منافات دارد. همچنین طبق قانون، صادرات کالا و خدمات از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند بنابراین اخذ مالیات از کرایه حمل صادراتی فاقد وجاهت قانونی است.
او با اشاره به بلاتکلیفی صنف حمل و نقل دریایی در خصوص مالیات‌ها افزود: ما تاکنون هیچگونه جوابی از امور مالیاتی دریافت نکرده‌ایم و منتظر فعال شدن کمیسیون امور مالیاتی در اتاق بازرگانی هستیم تا مسائل و مشکلات خود را از طریق این کمیسیون مطرح کنیم .
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.