بازپس گیری سهم‎ ایران از بازارهای جهانی مشکل است

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با تاکید بر اینکه ارائه فاینانس ارزان قیمت یکی از مواردی است که می تواند به مالکان کشتی برای سرمایه گذاری در خرید کشتی از داخل انگیزه دهد، گفت: بازپس گیری سهم‎ ایران از بازارهای جهانی مشکل ارزیابی کرد.

به گزارش سی نیوز، علی‌اکبر صفایی در مجمع اتحادیه مالکان کشتی، با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ بین حمل و نقل دریایی و اقتصاد جهانی وجود دارد، افزود: هرگونه تغییر در رشد GDP (تولید ناخالص ملی) دنیا تاثیر مستقیمی در حمل‌ونقل دریایی دارد.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون با افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل دریایی نسبت به تقاضا روبرو هستیم و همین موضوع باعث شده تا نرخ اجاره کشتی، حمل‌ونقل دریایی و فعالیت‌های وابسته به آن کاهش یابد، گفت: علاوه بر افزایش هزینه و کاهش تقاضا، کنوانسیون‌هایی که از سوی سازمان بین المللی دریانوردی یا سازمان بین‌المللی کار در رابطه با حمل و نقل دریایی وضع می‌شود الزاماتی را برای این بخش ایجاد می‎کند که برای مالکان کشتی هزینه‌ساز بوده است.

صفایی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت و سرمایه‌گذاری در برخی بخش‌ها از جمله در فراساحل به شدت کاهش یافته است، به این ترتیب بازگشت به بازارهای بین المللی به زبان ساده است، اما در عمل بسیار سخت خواهد بود.

وی بازپس گیری سهم‎ ایران از بازارهای جهانی مشکل ارزیابی کرد و با بیان اینکه در این زمینه مالکان کشتی باید تلاش کنند زمینه حضور مجدد خود را در بازارهای بین الملل بهتر از گذشته فراهم کنند، ادامه داد: علاوه بر این دسترسی به فاینانس‌های ارزان قیمت نیز  برای به روز رسانی تجهیزات دریایی در این دوران مشکل بود، البته با تلاش دولت تدبیر و امید، پس از لغو تحریم‌ها، قطعا استاندارد ناوگان دریایی را ارتقا و افزایش خواهیم داد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش از دولت درخواست کرد همچنان به حمایت‌های خود از بخش حمل‌ونقل دریایی ادامه دهد و در ادامه افزود: این حمایت‎ها باید در دوران پساتحریم و تا زمانی که بتوانیم سهم خود را در بازارها پس بگیریم به عنوان پشتیبان مجموعه مالکان کشتی تداوم داشته باشد.

وی با اشاره به  اینکه این موضوع در قانون برنامه ششم توسعه به شدت در حال پیگیری است، تاکید کرد: بحث حمایت‌های دولتی باید در قانون دیده شود تا حداقل برای یک مدت از مالکان کشتی و بخش خصوصی پشتیبانی شود تا به کمک آن با درآمدزایی بتوانیم وارد بازارهای جهانی شویم.

صفایی، حمل و نقل دریایی در دوران تحریم را مصداق کامل اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تمام مولفه‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای اقتصاد مقاومتی اعلام کردند همه در صنعت دریایی و دریانوردی کشور مصداق پیدا می‎کند این در حالی است که آمریکایی ها و اروپایی ها با وضع تحریم‌های اقتصادی می خواستند اقتصاد ایران را فلج کنند و کشور را به سمت محاصره دریایی ببرند.

وی با بیان اینکه با تلاش بی وقفه توانستیم در شرایط تحریم، فضای کشور به خارج را باز و ترددهای دریایی و فعالیت ناوگان کشتیرانی را برقرار کنیم، اضافه کرد: این موضوع، عامل مهمی در حفظ و تداوم تجارت خارجی ما به شمار می رود.

صفایی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود به سمت استفاده از تولیدات داخلی در صنعت حمل‌ونقل دریایی حرکت کنیم، گفت: در این راستا حرکت‎هایی از سوی مالکان کشتی در حمایت از صنایع داخلی و تامین قطعات یدکی، روغن، مواد شیمیایی و سایر نیازمندی‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ارائه فاینانس ارزان قیمت یکی از مواردی است که می‌تواند به مالکان کشتی برای سرمایه گذاری در خرید کشتی از داخل انگیزه دهد، تصریح کرد: اما شاهدهستیم این فاینانس تامین نمی‌شود و بخش عمده این سرمایه‌گذاری را باید مالک پرداخت کند. مالکان کشتی موافق حمایت از صنایع داخلی هستند، و تاکنون هم مالکان کشتی با ارائه سفارشات مختلف به داخل از این بخش حمایت کرده اند حتی با وجودی که زمان ساخت و تحویل شناورهای شان طولانی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش گفت: اتحادیه مالکان کشتی ایران تناژی بیش از ۲۲ میلیون DWT را در اختیار دارد، و بیش از ۲۵۰۰ فروند شناور در اتحادیه مالکان کشتی ایران فعال است که پتانسیل و ظرفیت خوبی برای کشور به شمار می رود. همچنین این اتحادیه تا قبل از تحریم با تناژ ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن به عنوان بیستمین کشور برتر دنیا در حوزه حمل و نقل دریایی شناخته می‎شد. اگرچه ‌به دلیل اعمال تحریم‎ها از این رتبه بندی خارج شدیم اما اگر دوباره به این رتبه بندی برگردیم بدون شک در جایگاه دهم تا پانزدهم جهان قرار می‌گیریم.

صفایی اضافه کرد: اتحادیه مالکان کشتی ایران با رفع تحریم‎ها دوباره جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود را پیدا می‌کند و این توان را دارد که با همکاری فعالان بین المللی، شرایط بهتری را فراهم کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.