بازنگری طرح جامع بنادر ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه طرح جامع بنادر بازنگری می شود، گفت: در قالب این طرح جامع وضعیت بازرگانی، ظرفیت و فعالیت بنادر کشور براساس نوع کالا مشخص می شود.
به گزارش سی نیوز، محمد سعیدنژاد افزود: تصویب طرح جامع بنادر کشور مربوط به سال ۸۴ است و اکنون بازنگری طرح در دستور کار قرار دارد تا در قالب طرح جامع وضعیت بازرگانی، ظرفیت و فعالیت بنادر کشور براساس نوع کالا مشخص شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی با بیان آنکه این طرح جامع شبکه حمل و نقل دریایی کشور را تعریف می کند، تصریح کرد: با توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بخش برنامه ششم توسعه، متن پیشنهادی و برنامه های سازمان تدوین شده است و آمادگی داریم گزارش اجمالی و مقدماتی از طرح جامع بنادر کشور با رویکرد تعیین تکلیف بنادر و شبکه بندری کشور در جلسات آینده شورایعالی ترابری ارائه دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه مدل بازرگانی دنیا متغیر است ما نیز مجبور به تغییر در مدل بازرگانی خود هستیم کمااینکه برای استفاده از مزیت رقابتی باید امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ وجود داشته باشد در حالی که در حال حاضر امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ در هر بندری وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه یکسری از بنادر کشور مانند بندر گناوه، درگهان، تیاب و لنگه از بنادر تاریخی به شمار می روند که بعد از تشکیل بنادر اصلی مانند بندرعباس از حیز انتفاع خارج شده اند، گفت: بخش عمده ای از کاهش فعالیت این بنادر به دلیل از دست رفتن مزیت رقابتی در حوزه بنادر کشور است.

سعیدنژاد اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که برای حوزه حمل و نقل دریایی نگرانی ایجاد کرده و از مباحث روز بخش دریایی به شمار می رود عدم ظرفیت بنادر ایران برای پهلوگیری کشتی های با ظرفیت بیش از ۱۸ هزار TEU کانتینر است.

او با اشاره به اینکه امروز در بنادر مطرح دنیا کشتی هایی با ظرفیت بیش از ۱۸هزار TEU کانتیر پهلوگیری می کنند در حالی که بنادر ما ظرفیت پهلوگیری این کشتی ها را ندارند، گفت: در حال حاضر تنها کشتی ها با ظرفیت حدود ۱۴ هزار TEU کانتیر امکان پهلوگیری در بنادر ایران را دارند و اگر نتوانیم این ظرفیت را افزایش دهیم مزیت رقابتی خود را از دست می دهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.