امید چهارکشتیرانی جهان به رونق بازار

افزایش میزان اجاره کشتی‌های نفتکش در روزهای پایانی سال ۲۰۱۵ حکایت از امید کشتیرانی‌های نفتی دنیا به رونق بازار در این مدت دارد.
به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، کشتیرانی‌های فرانت لاین، یوروناو، DHT و جنریت چشم امید به روزهای پایانی سال دوخته اند به طوری‌که شرکت کشتیرانی نفتی فرانت لاین ۸۰ درصد زمان اسپات نفتکش‌های غول پیکر دنیا را با اجاره روزانه متوسط ۶۸ هزار ۵۰۰ دلار در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۵ به اجاره خود در آورده است.
یوروناو نیز با اجاره ۵۰ درصد از زمان اسپات نفتکش های غول پیکر، ۶۵ هزار دلاررا به ازای هر روز به دارنده کشتی می‌پردازد. همچنین شرکت کشتیرانی نفتی DHT با اجاره ۶۵ درصد از روزهای اسپات نفتکش‌ها، آنها را به اجاره روزانه ۶۲ هزار و ۱۰۰ دلار از آن خود کرده است.
بنابر این گزارش، شرکت جنریت با اجاره ۷۲ درصد از روزهای اسپات نفتکش‌ها به میزان روزانه ۵۹ هزار و ۷۳۸ دلار برای سه ماهه پایانی سال برنامه‌ریزی کرده است. این میزان از اجاره نفتکش‌ها با توجه به افزایش عرضه و تقاضای حمل و نقل نفت از سوی کارشناسان محیط زیست امری منطقی به نظر می‌رسد. تقاضای بالا برای حمل نفت در سه ماه پایانی هر سال هم شرکت فرانت لاین را حتی وادار به چشم پوشی از فعالیت پایین و نتایج ناامید کننده در سه ماه سوم سال جاری میلادی کرد.
خطر عرضه – تقاضای نفت
بر اساس این گزارش، عرضه بالای نفت از سوی کشورهای عضو سازمان اپک به میزان ۳۱ میلیون بشکه نفت و کشورهای آمریکا و روسیه از جمله خطراتی است که این صنعت حمل و نقل نفت را تهدید می کند.  یکی دیگر از خطرهایی که کشتیرانی های نفتی را تهدید می کند، شروع ذخیره استراتژیک نفت در بزرگترین وارکننده نفت دنیا یعنی چین است. هدف چین ذخیره ۵۰ میلیون بشکه در مقایسه با آمریکا و ذخیره نفتی ۷۰۰ میلیون بشکه است.به هر حال با رسیدن به این میزان در چین تقاضا برای کشتی های تانکر کاهش دارد. در مجموع پروژه ذخیره نفت چین هنوز روزهای اولیه خود را سپری می کند و تنها ۷۰ میلیون بشکه نفت در این کشور در سال جاری ذخیره شده است و طبق برنامه ریزی ها ۷۰ میلیون بشکه نفت نیز در مناطق مختلف این کشور در سال آینده ذخیره می‌شود.
تهدید میزان سفارشات
بنابر این گزارش، موضوع دیگر در عرصه حمل و نقل نفتی ساخت و ورود کشتی های تانکر جدید است که به میزان ۱۷ درصد کل نفتکش های غول پیکر فعلی و ۱۵ درصد سوئزماکس ها درکل ناوگان حمل و نقل نفت است. اگر چه ملکو، کارشناس شرکت کشتیرانی فرانت لاین این موضوع را یک تهدید محسوب می کند اما پدی راجرز مدیرعامل یوروناو این امر را قابل مدیریت دانسته است. در هر حال هر دو کارشناس معتقدند کرایه های خوب در ناوگان مربوطه مشکل ورود کشتی های تانکر جدید را حل خواهد کرد.

همچنین ورود کشتی‌های تانکر جدید زمانی برای این عرصه مشکل ساز می‌شود که با سفارش بالای ساخت کشتی و کاهش اوراق کشتی‌های تانکر به دلیل قیمت پایین استیل قابلیت استفاده از همه کشتی‌های تانکر برای درآمدزایی بیشتر به خصوص در بازار Spot است.شرکت کشتیرانی نفتی DHT معتقد است افزایش درآمد کشتی های تانکر این شرکت در ماه های آینده تهدید ورود کشتی های جدید را خنثی می کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.