افتتاح خط راه آهن میان ایران، ترکمنستان و قزاقستان

شاهراه بین المللی شرق خزر به طول ۹۰۰ کیلومتر با سفت شدن نمادین ۳ پیچ توسط روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان افتتاح شد. این خط آهن ایران را تبدیل به کریدور اقتصادی منطقه خواهد کرد.
به گزارش مهر، همزمان با سفر هیئت دولت به استان شمالی گلستان، در مراسمی با حضور روسای جمهور کشورهای ایران، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد راه بین المللی شرق خزر افتتاح و نخستین قطار از طریق مرز اینچه برون وارد خاک ایران شد. همچنین با ورود نخستین قطار توسط راه آهن بین المللی ایران – ترکمنستان از طریق مرز اینچه برون به ایران؛ این مسیر به صورت رسمی به بهره برداری رسید. راه آهن شرق خزر با طول حدودا ۹۰۰ کیلومتر ایران را به سه کشور ترکمنستان و قزاقستان متصل می کند و با تکمیل این مسیر در کشور قزاقستان، ایران به کریدور اقتصادی منطقه و مسیر ارتباطی آسیا به اروپا تبدیل می‌شود.
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران در مراسم افتتاح راه آهن ایران – ترکمنستان گفت: گرچه ما ۳ کشور (ایران – ترکمنستان – قزاقستان) از نظر سیاسی استقلال داریم و بر اساس قانون خود عمل می کنیم اما از نظر فرهنگی و تاریخی نقاط مشترک فراوانی داریم.
وی با اشاره به اینکه راه آهن اهمیت فراوانی دارد و باید شرایط را آنچنان مهیا کنیم که روابط ۳ کشور بیش از پیش به هم نزدیک شود، بیان کرد: مردم از ما می خواهند مسیر دسترسی و ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه را فراهم کنیم و روابط خود را با آنها بهبود بخشیم.
قربان‌قلی بردی محمداف؛ رئیس جمهور ترکمنستان نیز در این مراسم گفت: این خط راه آهن یکی از طرح های بزرگ منطقه و آسیا است که فقط با هدف تجارت و بازرگانی نیست بلکه از نظر سیاسی هم کم نظیر است و تاثیرات فراوان دارد.
وی با اشاره به اینکه همکاری بین المللی مهمی توسط این راه آهن رقم خورد و جایگاه ۳ کشور را در جهان به اثبات می‌رساند، افزود: تنوع سازی در حمل و نقل کمک شایانی به توسعه روابط و پیوند ما به کشورهای مناطق دیگر می‌کند که این موضوع ویژگی مهم این طرح است.
رئیس جمهوری ترکمنستان تصریح کرد: این راه آهن روابط بین المللی سازمان های مختلف را تنگاتنگ می‌کند و تاثیر زیادی هم در اقتصاد ما دارد.
نورسلطان نظربایف؛ رئیس جمهور قزاقستان نیز در اظهاراتی با تاکید بر اینکه احداث راه آهن برای قزاقستان اهمیت زیادی دارد گفت: احداث راه‌ آهن باعث توسعه می‌شود و این راه آهن می‌تواند تجارت بین ۳ کشور و کشورهای منطقه را رونق دهد. این مسیر از نظر ترانزیت بین‌المللی برای هر ۳ کشور بسیار مهم است.
رئیس جمهور قزاقستان با بیان اینکه پارسال بیش از یک میلیون تن گندم فروختیم افزود: می خواهیم فولاد، کود شیمیایی و اقلام دیگر را در کشور‌های خلیج‌ فارس و آسیای میانه وارد کنیم.
نظربایف خاطرنشان کرد: همه می دانند این راه آهن باعث توسعه روابط اقتصادی، دوستانه و سیاسی کشور‌ها می‌شود.
همچنین عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی نیز با مهم خواندن راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان گفت: با بهره برداری از این خط آهن، منافع ملی ایران با منافع مردم دنیا گره می خورد و امنیت و تجارت درازمدت در کشور ایجاد می شود.
وی ادامه داد: ایران موقعیت ویژه ای دارد و کریدور شرق دریای خزر کم اهمیت تر از کریدور شمال – جنوب نیست چراکه می تواند هم برای جنوب – شمال و شرق به غرب کشور عمل کند و هم از چین به قزاقستان و ترکمنستان و پس از دور زدن دریای خزر به سمت ترکیه و اروپا برود.
آخوندی با اشاره به اینکه سالانه حمل و نقل گسترده ای بین آسیا و اروپا صورت می گیرد افزود: میزان انتقال کالا از چین به اروپا در سال ۳۵۰ میلیون تن است که این مقدار علاوه بر بارهایی است که از قزاقستان و ترکمنستان، تولید و به سمت غرب یا شرق کشور و دنیا منتقل می شود.
به گفته وی، در هر صورت هر چه ارتباطات اقتصادی و منافع مشترک ما با جهان افزایش یابد، امنیت اقتصادی بیشتری پیدا می‌کنیم و کریدور شرق و غرب کشور از جهت تجارت و امنیت ملی و جهانی حائز اهمیت زیادی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته مهم در توسعه خطوط ریلی، پایداری و قابل رقابت بودن آنها از نظر اقتصادی با دنیاست تا دچار فرسودگی و خروج از بازار رقابت اقتصادی نشویم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.