افتتاح بزرگترین پایانه شناور صادراتی خلیج فارس
با افتتاح پایانه صادراتی شناور خلیج فارس، امکان صادرات نفت از میدانهای سروش و نوروز تا مرز یک میلیون بشکه در روز فراهم شد.
به گزارش سی نیوز به نقل از مانا، رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس در مراسم افتتاح این پایانه که همزمان با بارگیری یک نفتکش ژاپنی بود، گفت: این پایانه روزانه تا سقف ٢٠٠ هزار بشکه توان دریافت نفت دارد؛ علاوه بر آن روزانه امکان صادرات تا یک میلیون بشکه را دارد.
محمد رنجبر، با اعلام اینکه شناور صادراتی خلیج فارس در نوع خود بزرگترین سازه دریایی دنیاست، افزود: با توجه به امکانات و دسترسیهایی که در این پایانه در نظر گرفته شده هزینهها برای صادرات کاهش یافته است. همچنین کمبودهای صادراتی که در شناور سورنا وجود داشت، در این پایانه تعبیه شده است.
وی با اشاره به ساخت این پایانه صادراتی از سال ٩٠ ادامه داد: درست است که ساخت این پایانه توسط شرکتهای کرهای انجام شده اما موضوع راهاندازی این تجهیزات بسیار مهم است که تمام آن توسط نیروهای داخلی انجام شده است.
رنجبر با اشاره به اینکه پایانه خلیج فارس تا ١٠٠ درصد ظرفیت خود عملیاتی است، گفت: معمولا ظرفیت پایانه را روی ٥٠ درصد در نظر میگیریم اما متناسب با فروش محموله و نیاز صادرات این میزان تغییر میکند.
رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس با تاکید بر این که تمامی استانداردهای شناورهای صادراتی در پایانه خلیج فارس رعایت میشود، ادامه داد: در حال حاضر تمامی اتصالات صادراتی خلیج فارس انجام شده و پنج پمپ صادراتی که هرکدام توان انتقال ٣٢ هزار بشکه در ساعت را دارند در خلیج فارس پیشبینی شده اما معمولا برای کار صادراتی از دو یا سه پمپ استفاده میشود.
رنجبر همچنین درباره پایانه صادراتی سورنا گفت: تعیین تکلیف برای این شناور صادراتی بستگی به تصمیم هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران دارد اما بر ایساس آخرین برنامهریزیها، شناور سورنا به عنوان پشتیبان خلیج فارس در منطقه بهرگان باقی میماند تا در ادامه برای آن تصمیم گیری شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در منطقه بهرگان میدانهای مشترک مانند اسفندیار وجود دارد این امکان هست که سورنا برای استفاده صادراتی در این منطقه باقی بماند، همچنین میتواند گزینه مناسبی برای استفاده در توسعه لایههای نفتی پارس جنوبی باشد.
وی با اشاره به ساخت این پایانه صادراتی از سال ٩٠ ادامه داد: درست است که ساخت این پایانه توسط شرکتهای کرهای انجام شده اما موضوع راهاندازی این تجهیزات بسیار مهم است که تمام آن توسط نیروهای داخلی انجام شده است.
رنجبر با اشاره به اینکه پایانه خلیج فارس تا ١٠٠ درصد ظرفیت خود عملیاتی است، گفت: معمولا ظرفیت پایانه را روی ٥٠ درصد در نظر میگیریم اما متناسب با فروش محموله و نیاز صادرات این میزان تغییر میکند.
رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس با تاکید بر این که تمامی استانداردهای شناورهای صادراتی در پایانه خلیج فارس رعایت میشود، ادامه داد: در حال حاضر تمامی اتصالات صادراتی خلیج فارس انجام شده و پنج پمپ صادراتی که هرکدام توان انتقال ٣٢ هزار بشکه در ساعت را دارند در خلیج فارس پیشبینی شده اما معمولا برای کار صادراتی از دو یا سه پمپ استفاده میشود.
رنجبر همچنین درباره پایانه صادراتی سورنا گفت: تعیین تکلیف برای این شناور صادراتی بستگی به تصمیم هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران دارد اما بر ایساس آخرین برنامهریزیها، شناور سورنا به عنوان پشتیبان خلیج فارس در منطقه بهرگان باقی میماند تا در ادامه برای آن تصمیم گیری شود.
وی افزود: با توجه به اینکه در منطقه بهرگان میدانهای مشترک مانند اسفندیار وجود دارد این امکان هست که سورنا برای استفاده صادراتی در این منطقه باقی بماند، همچنین میتواند گزینه مناسبی برای استفاده در توسعه لایههای نفتی پارس جنوبی باشد.