اعزام نخستین کشتی کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بنادر اروپا

مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نخستین نتیجه اجرای برجام در این شرکت را حرکت دوباره کشتی های ایرانی به سوی اروپا برشمرد و گفت: خوشبختانه نخستین نتیجه اجرای برجام در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ثمر نشست و اولین کشتی کانتینری ایرانی پس ازپنج سال تحریم طی روزهای گذشته روانه بنادر اروپا شد و پیش بینی می کنیم طی چند روز آینده در بنادر اروپا پهلو بگیرد.
به گزارش سی نیوز، محمد سعیدی در حاشیه سمینار بررسی توانمندهای تجاری ایران و سنگاپور با اشاره به اینکه ایران از سال‌های گذشته دارای ناوگان حمل و نقل دریایی بوده که کشورهای اندکی دارای چنین مزیتی هستند افزود: در زمان تحریم ها کشور های اروپایی به اتفاق، راه های ورود کشتی های ایرانی به بنادر کشورهایشان را مسدود کردند و متاسفانه کشتی های ما اجازه پهلوگیری در بنادر اروپایی را نداشتند.
رئیس هیئت مدیره کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: خوشبختانه با رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام طی پنج ماه گذشته، اقدامات جدیدی توسط این شرکت صورت گرفت به طوری که توانستیم دوباره ارتباط دریایی و همچنین خطوط کشتیرانی خود به سمت اروپا را بازگشایی کنیم .
سعیدی با بیان اینکه برای پوشش کامل اروپا از شمال تا جنوب برنامه‌های لازم تبیین شده است افزود: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست در رایزنی‌ با دو کشورآلمان و ایتالیا برای پوشش مناطق شمال و جنوب اروپا درقالب تاسیس شرکت مشترک کشتیرانی اقدام کند تا بدین ترتیب بتواند به صورت کامل از ظرفیت‌های ارتباط مجدد بهره مند شود.
او محموله اولین کشتی به مقصد اروپا را محصولات پتروشیمی عنوان کرد و گفت: این رویداد بزرگی است که با تلاش مدیران و کارکنان این شرکت توانستیم بعد از پنج سال دوباره خط کشتیرانی به سمت اروپا را احیا کرده و قفل حمل و نقل دریایی به اروپا را بازکنیم .
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این شرکت همچنین در برنامه های آینده خود قصد دارد در ابتدا با ایجاد خط منظم کشتیرانی، بنادر خلیج فارس را به بنادر آمریکای لاتین متصل و سپس خط کشتیرانی پایداری بین آسیای شرقی و آمریکای لاتین ایجاد کند.
وی تصریح کرد: برنامه هایی نیز برای بنادر آمریکای مرکزی و سپس آمریکای شمالی با محوریت کانادا در دست تدوین داریم و پیش بینی می کنیم با رفع تحریم ها توسط دولت کانادا بتوانیم به این مهم نیز دست پیدا کنیم.
سعیدی با بیان اینکه در حال حاضر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مجموع صاحب ۱۶۰ فروند کشتی است و برنامه هایی برای توسعه این ناوگان دارد ادامه داد: در همین راستا با کشورهای خارجی و همچنین سازندگان داخلی در حال مذاکره هستیم .
وی در ادامه با بیان اینکه در دوران تحریم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران علیرغم تمام مشکلات ناشئ از تحریم اجازه ایجاد خلل در روند صادرات و واردات کشور را نداد افزود: این در حالی بود که تمامی خطوط کشتیرانی بزرگ و بین المللی بنادر ایران را تحریم و ارتباط خود را قطع کرده بودند.
وی تاکید کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین ناوگان ملی حمل و نقل دریایی کشور در منطقه خاورمیانه از تمامی وزارتخانه های ذی ربط انتظار دارد در دوران پسا برجام، در راستای حمایت از توسعه ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امکانات و تسهیلات بندری و ترمینالی را برای ناوگان فراهم سازند.
مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به برنامه های توسعه ای ناوگان این شرکت اشاره کرد و گفت: ظرفیت فعلی ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بیش از پنج میلیون تن (DWT) است که با توجه به افزایش صادرات کشور به خصوص به کشورهای اروپایی، در حال طراحی شرایطی برای افزودن به این ظرفیت هستیم .

وی با بیان این موضوع که دنبال فعال سازی دوباره کشتی سازان داخلی و ارتقاء توانمندی های آنان در داخل کشور هستیم اضافه کرد:  علاوه بر این با کشتی‌سازانی از کشورهای اروپایی، کره جنوبی و چین نیز در حال مذاکره برای ساخت کشتی‌های مورد نیاز هستیم .

سعیدی درباره آخرین وضعیت کشتی سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی به شرکت ایزوایکو گفت: این شرکت در حال طی کردن آخرین مراحل تکمیل کشتی سفارشی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که پس از تکمیل، موسسه رده بندی ایرانیان باید به لحاظ فنی و استانداردهای مورد نیاز بررسی های لازم را انجکشتی سازی
ایزویکو
پیمانکار
ام دهد تا بتوانیم آخرین کشتی سفارشی را تحویل بگیریم لذا منتظریم پیمانکار به وعده خود عمل کرده و طی هفته های آینده شرایط تحویل سومین کشتی سفارشی را محیا کند .
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.