استیضاح پرحاشیه

وزیر راه و شهرسازی با ۱۷۵ رای مخالف در سمت خود ابقا شد. این خبری بود که دیروز در تمامی سایت‌های خبری منعکس شد. اما آنچه در این استیضاح به طرز معناداری دیده می شود افزایش ۱۵ درصد رای موافق با عباس اخوندی وزیر راه و شهرسازی است. هر چند برخی معتقدند که این استیضاح بیشتر یک موضوع سیاسی و شو انتخاباتی است اما آنچه مورد تاکید و اهمیت است فشاری است که به واسطه این نوع اتفاقات به وزیر و زیردستانش می‌آید تا بتوانند مقابل گرسش‌های مجلسیان قد علم کنند. حال اینکه سنگ بنای اشتباه در دولت قبل گذشته شده و اکنون بهانه‌ای برای پرسش برخی از وزیر شده( مقوله مسکن مهر) و اینکه نگاه به این نوع استیضاح‌ها از دور سیاسی به نظر می‌رسد، مباحثی است که باید به صورت کارشناسی به آن پرداخت اما در این گزارش برآن شدیم تا نگاهی به حواشی و برخی اتفاقات این جلسه بیاندازیم.

estizah

به گزارش سی نیوز، اگر بخواهیم نگاهی کلی به مقوله بیاندازیم این است که در جلسه استیضاح وزیر راه و شهرسازی، ثروتی،‌ رحماندوست، موسوی لارگانی، رسایی، کوچک زاده، سید مهدی هاشمی و زارعی به عنوان موافقان استیضاح و آرامی و باهنر به عنوان مخالف استیضاح وزیر صحبت کردند و وزیر راه و شهرسازی نیز در اظهاراتی به دفاع از عملکرد خود پرداخت.

پس از آن جلسه رای‌گیری انجام و در نهایت نمایندگان با ۷۲ رای موافق، ۱۷۵رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۵۲ رای اخذ شده با برکناری وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند. بر این اساس وزیر راه و شهرسازی همچنان در کسوت وزارت باقی می‌ماند.

پس از اعلام نتایج، علی لاریجانی، رئیس مجلس گفت: نمایندگان با اکثریت قابل توجه آرا به آقای آخوندی رای دادند و ما برای ایشان آرزوی توفیق می‌کنیم.

تشکر سخنگوی دولت از مجلس

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم درباره رای اعتماد دوباره به آخوندی گفت: دولت از نمایندگان فهیم مردم در مجلس شورای اسلامی که با زمان شناسی و قدر شناسی از انسانی خدوم مجددا به شایستگی به آقای آخوندی وزیر راه شهر و سازی رای دادند، تشکر می‌کنم. نمایندگان مجلس با رای مجدد به آقای آخوندی فرصت خدمت را برای ایشان در دولت تدبیر و امید برای خدمت به مردم فراهم کردند که بتوانند همچون گذشته منشاء اثر خیر و خدمت باشند.

nobakht

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری هم جلسه فوق العاده هیات دولت به منظور ادامه بررسی پیش نویس لایحه قانون تنظیم برخی از احکام و مقررات برنامه های توسعه کشورگفت: هیات وزیران از مجلس شورای اسلامی که با رای اعتماد قاطع به دکتر آخوندی، فرصت استمرار خدمات ارزنده ایشان را در حوزه حمل و نقل و مسکن که از جمله مهمترین اولویت های دولت است، فراهم کرد تشکر کرده و از مساعدت و همراهی صمیمانه هیات رییسه و رییس مجلس شورای اسلامی نیز قدردانی می کند.

استیضاح پر حاشیه وزیر راه

نمایندگان در سیصد و شصتمین جلسه علنی خود از آغاز مجلس نهم در حالی به استیضاح وزیر راه پرداختند که پیش از این اکثریت نمایندگان مخالفت خود را با استیضاح اعلام کرده بودند. حاشیه‌های این استیضاح اما بیشتر مربوط به نمایندگان موافق استیضاح به‌ویژه رسایی و کوچک زاده، بود.

در بیرون مجلس هم تجمعی در مخالفت با عملکرد وزیر راه برقرار بود. عده‌ای از مالکان زمین‌هایی در سوهانک و پونک با اجتماع در مقابل درب مجلس پلاکاردهایی در دست داشتند که نام آخوندی با خط قرمز ضربدر خورده بود. این افراد معتقد بودند وزیر راه باعث بوجود آمدن مشکل برای آنها شده است.

در داخل بهارستان هم زنگ شروع جلسه حدود ساعت ۸ و ۱۵ دقیقه با حضور آخوندی، جهانگیری، فانی، زنگنه، حجتی، صالحی، گودرزی، هاشمی، مجید انصاری، علوی و طیب‌نیا به صدا در آمد. نمایندگان در ابتدای جلسه در کنار اعضای هیات دولت تجمع کرده و با وزرا خوش و بش می‌کردند، درخواست‌های خود را مطرح و حتی با آنها عکس یادگاری می گرفتند.

estizah11

این مساله در زمان نطق‌های نمایندگان موافق هم ادامه پیدا کرد و لاریجانی چند بار به نمایندگان اخطار داد که در صندلی‌های خود قرار گیرند. موسوی لارگانی، در زمان نطق خود از تجمع نمایندگان عصبانی شد و سر آنها فریاد کشید. رسایی هم گفت که این شگرد نمایندگان مخالف است تا شلوغ و حواس‌ها را پرت کنند. با وجود همه این تذکرات، صحن مجلس دقایقی آرام و دقایقی شلوغ بود و با همین شرایط تا پایان ادامه پیدا کرد.

انتقاد از انتصاب‌های وزیر راه

همچنین علی‌اصغر زارعی، نماینده مردم تهران در مجلس،  در موافقت با استیضاح وزیر راه، بر وجود رانت در وزارتخانه و بکار گماردن افراد بدون تخصص در بخشی‌ از سمت‌ها تأکید کرد و گفت: کسی در زمینه‌های ریلی و جاده‌ای در سطح معاونت وزیر تخصص داشته اما برای بنادر و دریانوردی فرستاده شده یا فردی در زمینه‌های هوایی تخصص شده و امروز در راهداری کار می‌کند.

زارعی ادامه داد: مطابق ماده ۱۰۶ برنامه پنجم، مجمع شهرک فرودگاهی حضرت امام (ره) هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها کشور است. اما وزیر با عدم رعایت این ضوابط ترکیب دیگری تعیین کرده‌اند. مدیرعاملی که تعیین کرده‌اند فاقد تحصیلات و تجارب مفید است. چهار نفر از اعضای این مجمع نیز از بازنشستگان هستند که در شرکت‌های خصوصی با آقای آخوندی همراه بودند. آقای آخوندی شرکت‌هایی در زمینه خانه سازی، بیمه و بانک در بخش خصوصی دارد که با حضور ایشان یک وزارتخانه عملاً در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته شده. ایرادی که وجود دارد این است که این نوع مسائل باعث ایجاد رانت شود.

به گفته این نماینده مجلس، کسانی که در هزینه کردن بیت‌المال و مسئولیت‌های کلان کشور قرار می‌گیرند نباید در لایه‌های پیمانکاری دارای نفع باشند. این مسأله از گذشته تا کنون آسیب‌هایی به نظام وارد کرده است.

زارعی افزود: وزیر در این وزارتخانه معاونینی قرار داده که خودشان دارای شرکت هستند. دلیل اصلی صحبت‌های بنده اعتراضاتی است که بسیاری از شرکت‌های خصوصی در مراجعه به ما مطرح کرده‌اند.

وی با اشاره به خرید لوکوموتیو و موج‌شکن و واگذاری بندر شهید بهشتی با ترک تشریفات به یک شرکت شبه دولتی که هیچ تجربه و سابقه‌ای در این زمینه ندارد، گفت: صندوق بازنشستگی بنادر حیاط خلوتی برای این کارها شده. چرا وزارت فقط به شرکت‌های تابع خود این کارها را واگذار کرده است.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: یکی از اشکالات مهم منصوبین آقای آخوندی هستند. یکی از منصوبین ایشان در بحث پزشک برای قطار قراردادی را منعقد کرده که در این مورد اعتراضاتی به مجلس و قوه قضائیه رسیده است. در بحث برقی کردن چاه‌ها هم ترک تشریفات شده است. آقای آخوندی با مطرح شدن استیضاح ابلاغیه‌هایی به دستگاه‌های ذیربط داده که اعلام کرده تمام قراردادهای پیمانکاری باید در چارچوب قانونی باشد و ترک تشریفات نداشته باشد. در این دو سال تعداد زیادی قرارداد با ترک تشریفات بوده که تعداد زیادی از آنها معاونین وزیر هستند و برخی از منصوبین بدون حکم اظهار نظر می‌کنند.

 

انتقاد تند رسایی

ثروتی، رحماندوست، موسوی لارگانی، رسایی، سید مهدی هاشمی و زارعی نمایندگانی بودند که در موافقت با استیضاح وزیر صحبت کردند. رسایی در جریان نطق خود تاکید کرد که این استیضاح، سیاسی نیست و گفت: من اینجا سیاسی حضور پیدا نکرده‌ام، برای این آمده‌ام که بتوانم روز قیامت جواب بدهم.

او در ادامه صحبت‌های خود، فیلمی از وضعیت ناتمام پروژه‌های مسکن مهر در استان های مختلف کشور پخش کرد و صحبت های وزیر راه در انتقاد از این پروژه را به نمایش گذاشت. رسایی همچنین در نطق خود، این مساله را مطرح کرد که در جریان پرسش پارسال از وزیر راه، یک رای کمتر محاسبه شده است. لاریجانی پس از پایان صحبت رسایی درحالی که میکروفن او قطع بود به رسایی پاسخ داد. با این حال دیگر نمایندگان استیضاح کننده از رسایی حمایت کردند. در نهایت لاریجانی آمار رای گیری را اعلام کرد تا مشخص شود حرف رسایی خلاف واقع بوده است.

rasaei

رسایی در بخش دیگری از نطق خود از آخوندی خواست که بگوید کجا زندگی می‌کند و گفت: من خودم در همین خیابان مجاهدین زندگی می کنم. او همچنین در بخشی از نطقش که با درخواست تذکر پیرموذن مواجه شد، گفت: مردم گوش بدهید، بعضی از نماینده های شما دارند دغدغه‌های شما را مسخره می‌کنند البته تعدادشان ۴-۳ نفر بیشتر نیست.

فریاد اعتراض به سخنان کوچک زاده

در ادامه نطق‌های موافقان استیضاح، مهدی کوچک زاده پشت تریبون قرار گرفت و از هر دری سخن گفت. او از رسانه‌های مخالف استیضاح با عنوان “شارلاتانیزم رسانه‌ای” انتقاد کرد و حتی در جلسه استیضاح وزیر راه، موضوع دست دادن وزیر امور خارجه را مطرح کرد. کوچک‌زاده همچنین عملکرد آخوندی را در حمایت نکردن از مستضعفان مورد انتقاد قرار داد. کوچک زاده در بخشی از نطق خود به وزیر راه هم در رابطه با کامیون‌داران اتهاماتی نسبت داد.

kouchakzadeh

این صحبت‌ها با واکنش طیب‌نیا وزیر اقتصاد مواجه شد که کوچک زاده در پاسخ گفت: شما هم اگر می خواهید صحبت کنید باید وقت بگیرید. در این زمان انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور به جایگاه هیات رئیسه رفت و با لاریجانی صحبت کرد. نطق کوچک زاده با فریادهای اعتراض نمایندگان به پایان رسید.

دفاع آخوندی از عملکرد وزارت راه

در ادامه و بعد از صحبت دو نماینده دیگر موافق استیضاح، وزیر راه در صحبت‌هایی حدودا ۵۰ دقیقه‌ای خود با ارائه نمودار و جدول از عملکردش در وزارت راه دفاع کرد.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اما با اشاره به اینکه  وزارت راه و شهرسازی در پی ثبات اقتصادی آن هم متکی بر سرمایه‌گذاری مردمی است و در عین حال برنامه‌های خوبی را برای استفاده از دانش فنی، سرمایه، بازار جهانی در دست اجرا دارد، در ادامه دفاع از خود به نوسازی تمامی پایانه‌های مرزی کشور تاکید کرد و افزود: در کردستان و سیستان و بلوچستان تمامی پایانه‌های مرزی را با سرعت در دست نوسازی کامل داریم. این پایانه‌ها را مکانیزه کرده و مدت توقف کالا را به طور چشمگیری کاهش داده‌ایم. همچنین دسترسی به بنادرجنوبی و شمالی کشور را تسریع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بندر شهید بهشتی را با سرعت در حال ساخت و ساز داریم. همچنین راه آهن چابهار، بیرجند را با سرعت در دست ساخت داریم. با تکمیل این خط آهن فقر شدید منطقه تحت الشعاع قرار می‌گیرد، ادامه داد: در بندر عباس فاز ۲ و ۳ بندر شهید بهشتی را توسعه داده‌ایم در خوزستان بندر امام را توسعه داده‌ایم و در شمال کشور و در بندر انزلی را توسعه چشمگیر داده‌ایم.

آخوندی اضافه کرد: این حرف‌هایی که گفته می‌شود برنامه‌های عملیاتی برای تحقق فرمانی است که از سوی رهبری صادر شده است. ما تظاهر به اقدام نمی‌کنیم بلکه اقدام عملی می‌کنیم و برنامه واقعی می‌نویسیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این که صنعت هوایی کشور بیشترین آسیب را از تحریم دیده است افزود: برنامه ما استفاده از ظرفیت‌های موجود کشور است، ما در کشور ۶۷ فرودگاه داریم که ۵۴ فرودگاه فعال است. همچنین بیش از ۱۱سال است در سیستم ناوبری ایران سرمایه گذاری صورت نگرفته است. فرودگاه مهرآباد که در سال ۱۰ میلیون مسافر جا به جا می‌کند بیش از ۴۰ سال است که تعمیر اساسی نشده است.

وی عمر ناوگان هوایی ایران را ۲۲ سال برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر برای نوسازی ناوبری ایران ۲۵۰ میلیون دلار داریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم؛ این در حالی است که ۱۱ سال است سرمایه گذاری صورت نگرفته است. بعد از اتفاقات اوکراین ترافیک عبوری از آسمان ایران از ۵۰۰ به ۱۰۰۰ هواپیما افزایش یافته است. عبور دادن اینها سیستم ناوبری پیشرفته می‌خواهد و ما مفتخریم که این کار انجام شده و هیچ اتفاقی رخ نداده است.

آخوندی با بیان اینکه شان مردم بالاتر از وضعیت فعلی فرودگاه امام (ره) است گفت: ترمینال ۲ فرودگاه امام به نام سلام ۱۰ ماه دیگر افتتاح می‌شود. من این گزارش را به معاون اول رئیس جمهور هم نداده بودم و اگر رئیس جمهور صحبت‌های من را بشنود برای اولین بار این خبر را دریافت می‌کند. ما بدون هرگونه اعتبار دولتی تلاش کردیم با ید توانای مردم و مهندسان و سرمایه گذاران این کار را انجام دهیم تا ظرفیت فرودگاه امام به دو برابر افزایش یابد.

وی اضافه کرد:‌ امسال ترمینال ۲۲ میلیون نفری سلام با اعتبار بخش غیردولتی آغاز می‌شود. آیا فکر می‌کنید این ها اتفاقی انجام می‌شود؟ همچنین ۷ ترمینال بین‌المللی بزرگ دیگر در ایران در حال ساخت است. ما نیاز به خلق اعتماد در بخش خصوصی داریم تا در پروژه‌ها سرمایه گذاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ این وزارت‌خانه برای نوسازی کامل صنعت ناوگان هوانوردی ایران گفت: فقط در شرایط تحریم بیش از ۱۲ هواپیمای جدید وارد کشور کردیم که همه بالای سال ۲۰۰۰ ساخته شده‌اند و این عمر ناوگان هواپیمایی ایران را ۳۲ ماه کاهش داد. همچنین برنامه‌ی خرید ۱۱۴ هواپیمای جدید به صورت اجاره و اجاره به شرط تملیک با عرضه کنندگان دست اول و بدون وجود واسطه و دلال هست که با آن موافقت شده است.

estizah akhoundi

وی با تاکید بر لزوم برخورداری از شبکه خطوط ریلی و اتصال به شبکه‌ی ریلی آسیا و منطقه اظهار کرد: این دوره رستاخیز مجدد صنعت ریلی ایران است و تمام راههای قدیمی که دهها سال مورد بازسازی قرار نگرفته بود در دست بازسازی اساسی است تا ایمنی و سرعت افزایش یابد.

آخوندی ادامه داد: ما در حال حاضر ۲۸۰۰ کیلومتر خط آهن دو، سه و چهار خطه داریم. همچ

نین تمام راههای خروجی از تهران یا سه خطه شده و یا در حال چهار خطه شدن است. ما پیش از این مفهومی به نام حمل و نقل ریلی حومه‌ای نداشتیم و برای اولین بار در وزارت راه و شرکت راه آهن موضوع حمل و نقل حومه‌ای را داریم.

آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه راه‌آهن حومه‌ای یکی از راهکارهای اساسی کلانشهرهای ایران است، گفت: این مسأله موضوعی است که امیدواریم بتوانیم از این وضعیت فلاکت‌بار در تهران، شیراز، مشهد، اصفهان، تبریز و دیگر شهرها خلاص شویم.

وی افزود: تنها در مسیر تهران – کرج روزی بیش از ۱۰۰ هزار خودرو عبور می‌کنند و ایجاد راه‌آهن حومه‌ای می‌تواند صرفه‌جویی در مصرف انرژی را در بر داشته باشد.

در ادامه جلسه استیضاح، آخوندی بخشی از وقت خود را به آرامی و باهنر، نمایندگان مخالف استیضاح داد تا از او دفاع کنند. آرامی در نطق خود بر اشکالات اساسی مسکن مهر تاکید کرد و باهنر هم گفت که رئیس جمهور قبلی هم به نیویورک و هم به ونزوئلا می‌رفته. باهنر دفاع کوتاه خود را با مطرح کردن برخی مباحث اقتصادی پایان داد و نمایندگان با گفتن احسنت از اظهارات نائب رئیس مجلس حمایت کردند.

سپس دو نفر از نمایندگان موافق استیضاح، نطق کردند و با صحبت‌های پایانی وزیر، لاریجانی از نمایندگان و اعضای هیات دولت تشکر کرد و با توزیع کارت‌ها در بین نمایندگان، استیضاح به رای گذاشته شد. در نهایت هم نمایندگان در فضایی که از قبل مشخص بود با آراء قابل توجه خود آخوندی را راهی وزارتخانه کردند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.