ابهام درسیاست‌ های توسعه‌ای سازمان بنادر

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سیاست سازمان بنادر و دریانوردی در بخش توسعه زیرساخت‌های بندری کشور روشن نیست، گفت: مشخص نیست چرا وقتی فاز یک  طرح توسعه بندر شهید رجایی تکمیل نشده سراغ توسعه فازهای دو و سه این طرح  رفته‌ایم.

به گزارش سی نیوز، احمد جباری با تاکید بر این‌که باید برای جذب سرمایه‌گذارای خارجی و داخلی زیرساخت‌ها را فراهم کنیم، افزود: می‌خواهیم ظرفیت‌های حمل و نقل دریایی را افزایش دهیم و روابط بین‌المللی قوی‌تر در حوزه دریا داشته باشیم، اما  آیا بنادر ما در این رابطه توسعه پیدا کرده است؟ این درحالی است که هنوز در بندری مانند لنگه که به‌عنوان یکی از بنادر قدیمی و کهن کشور است، کشتی کانتینربر نمی‌تواند پهلوگیری کند.

وی با بیان اینکه این چه توسعه‌ای است که یک کشتی نمی‌تواند در یک بندر قدیمی پهلو بگیرد؟، اضافه کرد: آیا به‌راستی ظرفیت ارتباط با جامعه بین‌المللی را از طریق دریا در سطوح بالا داریم؟ بندر لنگه نزدیک‌ترین مرز دریایی به دوبی است، چرا باید لقمه را وارونه بخوریم. چرا نباید این بندر استراتژیک را که به شدت هزینه‌های حمل و نقل دریایی را کاهش می‌دهد توسعه یابد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه بحث توسعه بندر لنگه از هشت سال پیش شروع شده است، گفت: آیا فکر نمی‌کنند هشت سال زمان زیادی برای فراهم کردن زیرساخت‌های پهلوگیری کشتی کانتینربری در این بندر است؟!

 نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان این‌که قضیه بندر شهید رجایی بحث مفصلی دارد، تصریح کرد:‌ باید پرسید آیا همان اقداماتی که در بنادر کشورهای دیگر برای ظرفیت‌سازی و جذب سرمایه‌گذاران انجام می‌گیرد با اقداماتی که در بندر شهید رجایی انجام شده ، قابل قیاس است؟

وی با طرح این پرسش که آیا فاز یک طرح توسعه این بندر تکمیل شده است که سراغ توسعه فاز دو و سه آن رفته‌ایم؟، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی باید برنامه‌ها و سیاست‌های بخش دریا و بنادر را روشن‌تر پیش ببرد مگر، چند بندر قدیمی در جنوب کشور مانند شهیدرجایی و لنگه داریم.

جباری با تاکید بر این‌که هنوز این بندر توسعه نیافته است، ادامه داد: سرمایه‎گذاری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته هنوز به جایی نرسیده است البته با مشکلاتی از این دست در بنادر کشور، به وفور مواجه هستیم.

این نماینده مجلس همچنین گفت: اقتصاد کشور باید پایه دریا باشد، با توجه به تاکیدات موکد رهبر معظم انقلاب در خصوص اهمیت دریا و توسعه سواحل، دولت در تدوین و ارائه برنامه ششم توسعه بر وجه دریا محور بودن آن یعنی توسعه سواحل، دریا و اقتصاد دریا پایه توجه شده است.

وی با بیان این‌که در این قضیه به‌طور قطع بنادر می‌تواند نقش اساسی داشته باشد، اضافه کرد: مسوولان دولتی هم بر این مساله تاکید دارند، در واقع باید برای دوران پساتحریم با توجه به تغییر شرایط اقتصادی به واسطه سرمایه گذاری بخش خارجی، زیرساخت‌های مورد نیاز برای جذب این سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه سواحل و بنادر فراهم شود.

جباری با تاکید بر این‌که قطعا سرمایه‌گذاری‌ها زمانی می‌تواند موفق باشد که زیرساخت این حوزه را داشته باشیم، گفت: سرمایه‌دار می‌خواهد بیاید در سواحل سرمایه‌گذاری کند، چیزی که می‌تواند باعث تقویت سرمایه‌گذاری شود زیرساخت‌هاست. در کشورهای دیگر در حوزه زیرساخت‌ها ، بنادر، تخلیه و بارگیری‌ها و در بخش‌های مختلف بنادر برنامه‌های موثر فراوانی عملیاتی شده است و در کشور نیز نیازمند یک سری اقدامات موثری هستیم که باید شکل گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که پروژه‌های بندری در چه وضعیتی به سر می‌برد، تصریح کرد: در این دولت یک سری از پروژه‌ها که از گذشته شروع شده در حال نهایی شدن و رو به اتمام است. اما فکر می‌کنم باید گام‌های بلندتر در زمینه زیرساخت‌های بندر برداشته و اقدامات موثرتری انجام شود.

وی به مارین تایمز تاکید کرد: در اقتصاد پایه دریا باید سواحل توسعه یابد، ضمن آن‌که باید از ظرفیت‌های دریایی استفاده کنیم چراکه در مقایسه با کشورهای همسایه هنوز اقدامی که باید انجام بگیرد در این حوزه، ‌صورت نگرفته است. باید در نظر داشت که در بخش دریا زحماتی کشیده شده است اما برای ظرفیت‌سازی جهت دوران پساتحریم نیازمند عزم بلند و اقدامات موثر‌تری هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.